EPN

VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Epilsepsy and Health supervision
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme  mestring. 

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår

  • kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika

  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning

  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte 

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere

  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

  • kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn

  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen

  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
  • Refleksjonsnotat etter første webinar, 400 ord (+/- 10 %)
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter). Kritisk vurdering av en forskningsartikkel etter gitte vurderingskriterier. Notat der gruppens drøftinger og refleksjoner inngår, 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kritererier
  • Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter gitte vurderingskriterier. Gjennomføres i webinar med respons fra medstudenter og lærer. Etterarbeid består av reflesjonsnotat med utgangspunkt i egen læring,1500 ord (+/- 10 %). 

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: maksimalt 2000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.