Studieinfo emne VEKU6000 2023 HØST
VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Epilsepsy and Health supervision
- Studieprogram
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
-
kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
-
kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
-
kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
-
kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet
Ferdigheter:
Studenten:
-
kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
-
kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
-
kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
-
kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet
Generell kompetanse:
Studenten:
-
kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
-
kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
-
kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
- Refleksjonsnotat etter første webinar, 400 ord (+/- 10 %)
- Gruppeoppgave (3-4 studenter). Kritisk vurdering av en forskningsartikkel etter gitte vurderingskriterier. Notat der gruppens drøftinger og refleksjoner inngår, 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kritererier
- Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter gitte vurderingskriterier. Gjennomføres i webinar med respons fra medstudenter og lærer. Etterarbeid består av reflesjonsnotat med utgangspunkt i egen læring,1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: maksimalt 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.