Programplaner og emneplaner - Student
VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Epilsepsy and Health supervision
- Studieprogram
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnehagens språkmiljø
- Hvilke elementer utgjør barnehagens språkmiljø?
- Kartlegging av barnehagens språkmiljø
- Hvordan styrke barnehagens språkmiljø
- Generelle prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen
- Lesemiljø og arbeid med litteratur
- Samtaler som språkstimuleringsarena
- Språkstimuleringsmateriell
- Språk og lek
- Digitale praksiser og verktøy for språkstimulering
Barns språkutvikling
- Hovedtrekk i barns språkutvikling fra 0 til 7 år
- Typisk og atypisk språkutvikling (inkl. forsinket språkutvikling og ulike typer språkvansker)
- Flerspråklighet og norsk som andrespråk
- Begrepslæring
- Kartlegging av barns språk
- Oppfølging av barns språkutvikling og tiltak
Ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen
- Faglig og pedagogisk ledelse
- Veiledning
- Utviklingsarbeid
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
- kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
- kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
- kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
- kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
- kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
- Refleksjonsnotat etter første webinar, 400 ord (+/- 10 %)
- Gruppeoppgave (3-4 studenter). Kritisk vurdering av en forskningsartikkel etter gitte vurderingskriterier. Notat der gruppens drøftinger og refleksjoner inngår, 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kritererier
- Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg etter gitte vurderingskriterier. Gjennomføres i webinar med respons fra medstudenter og lærer. Etterarbeid består av reflesjonsnotat med utgangspunkt i egen læring,1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: maksimalt 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.