EPN-V2

VEKU6000 Epilsepsy and Health supervision Course description

Course name in Norwegian
Epilepsi og helseveiledning
Study programme
Further Education in Epilepsy, Health Supervison and Quality Improvement in Practice
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse på hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass som kan være avgjørende for å fremme egenmestring. Veiledningen vektlegger ressurser og behov hos pasienter, brukere og nærpersoner.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
  • kan definere virkningsmekanismer, bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet
  • kan reflektere over hvordan mangfold og antidiskriminering har innvirkning i en veiledningssituasjon

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende den nasjonale kunnskapsbaserte retningslinjen om epilepsi i sin tjenesteutøvelse
  • tilegner seg ny kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte og kan diskutere faglige vurderinger basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • kan klassifisere ulike ringvirkninger ved epilepsi og iverksette persontilpassede tiltak som fremmer mestringsopplevelsen
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i møte med brukere, pasienter og pårørende i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan identifisere brukerens ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre brukerens funksjonsnivå, aktive deltakelse og livskvalitet
  • kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning- og veiledning om epilepsi for kolleger og samarbeidspartnere
  • kan reflektere over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende
  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelt perspektiver
  • kan kritisk vurdere hvordan digitalisering kan fremme og/eller hemme relasjoner, læring og mestring

Teaching and learning methods

Det gjennomføres webinar der progresjon i læringsutbytter vektlegges gjennom forarbeid, oppgavepresentasjoner og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Det skal leveres besvarelser knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgavene, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på minst tre obligatoriske webinar
  • Individuell oppgave: Planlegge og gjennomføre et undervisnings-/veiledningstilbud etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons
  • Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i webinar med medstudentrespons etter gitte kriterier

Assessment

Admission to the programme.

Permitted exam materials and equipment

On completion of the EPS, students should have the learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence.

Knowledge

The student knows:

  • How to collaborate and study in complex teams.
  • How to employ project management methodologies when planning and executing a project.
  • How to apply scientific knowledge and processes to solve multi-disciplinary problems, and methods for analysing outcomes.

Skills

The student can:

  • Collaborate effectively with individuals with different nationalities, background and competencies.
  • Analyse the tasks and define the problems to be solved.
  • Apply relevant project management models.
  • Apply each group member’s existing disciplinary knowledge in innovation processes.
  • Effectively analyse challenges; and identify and acquire competences necessary to develop feasible solutions.
  • Communicate in a multi-disciplinary team.
  • Appropriately and correctly document their project work
  • Critically evaluate ongoing work and adjust development processes to achieve desired results.

General Competence

The student can:

  • Plan, research and execute a project as part of a team.
  • Document the project; results, processes and competence development in a collaborative report.
  • Present and discuss the results, processes, complexities and decisions in the project.

Grading scale

EPS project groups are comprised of 3-5 students.

Projects can be within the Faculty of Technology, Art and Design and/or in collaboration with external companies, partners and stakeholders.

An academic supervisor at OsloMet will be assigned to each project group. The internal and/or external supervisor meets regularly with the project group and is responsible for the day-to-day running of the project. The main contribution of the supervisor is to help the students understand the content of their project and ensure that they are making progress. External companies, partners and stakeholders are consulted when necessary and according to the needs and scope of the individual project.

In addition to the content of the project report and oral (the product), great attention will be paid to the students- abilities to plan, delegate, communicate and co-operate as responsible team members towards a common objective (the process).

Examiners

None.