Studieinfo emne VEIPR6100 2022 HØST
VEIPR6100 Veiledning og vurdering 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Assessment 2
- Studieprogram
-
Videreutdanning i veiledning av studenter i praksisstudierVidereutdanning i veiledning av studenter i praksisstudier
- Omfang
- 5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i emnet fokuserer på en videreutvikling i veiledning av studenter og fagpersoner på individ og gruppenivå. Emnet problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Ulike metoder og tradisjoner i veiledning som dialog, refleksjon og fasiliterende metoder (for eksempel logg, refleksjonsnotat, reflekterende team og situasjonsanalyse) fokuseres.
Forkunnskapskrav
Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
- kunnskap om ulike perspektiver på læring
- inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
- kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
- planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
- gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
- anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Det kreves 80 % obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
Studenten skal ha gjennomført minimum en gruppeveiledning med faglig fokus (av studenter, kollegaer eller medstudenter). Med utgangspunkt i den gjennomførte veiledningen leveres et skriftlig arbeidskrav der veiledningen beskrives kort og det formuleres en foreløpig problemstilling knyttet til videreutvikling av egen veiledningskompetanse.
Vurdering og eksamen
Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.
Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor sensurerer minimum 20 % av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med MAPO4430 og MAVIT4600.