EPN-V2

VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision and Assessment 1
Studieprogram
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning, kommunikasjon og vurdering kombinert med praktisk trening i individuell veiledning.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
  • inngående kunnskap om sentrale begreper og faser innen veiledning
  • har kunnskap om ansvarsfordeling i veiledning og vurdering av studenter
  • kunnskap om kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
  • kunnskap om formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering

;

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning
  • skille mellom veiledning og vurdering
  • stimulere til refleksjon over praksis
  • gi tilbakemelding på en læringsfremmende måte

;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere egen veiledning, rolle og eget ansvar
  • samarbeide med utdanningen (lærerkontakt) i veiledning og vurdering av studenter

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Det kreves 80% obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
  • Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra egen veiledningspraksis, omfang inntil 200 ord.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, hvor oppgaveteksten gis ved oppstart av emnet med innleveringsdato etter endt undervisning.

Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra arbeidskrav danner grunnlaget for hjemmeeksamen.

Ny eksamen: Studenten omarbeider oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Undervisningsspråk: Norsk

Dette emnet omfatter nyere kunnskap innen de vanligste muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i et livsløpsperspektiv fra barn til eldre. Emnet undervises etter den kunnskapsbaserte praksismodellen med integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det vektlegges kritisk vurdering av dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, av organisering og kvalitet på helsetjenester, og av fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling. Emnet omfatter også undervisning om implementering av dokumentert kunnskap og om fysioterapi i fremtidens primærhelsetjeneste, for eksempel fysioterapeuters oppgaver i oppfølgingsteam og primærhelseteam.

Sensorordning

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Emneoverlapp

  • Faglig innhold i VEIPR6000 tilsvarer tidligere 3-dagers veiledningskurs for praksisveiledere ved SHA Pilestredet eller Kjeller.
  • Bestått emne SYK2840A/SYK2840B Veiledning i sykepleie 5 stp. kan gi grunnlag for å søke fritak for emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp. på studiet Veiledning av studenter i praksisstudier, 10 stp. ved OsloMet.