Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Assessment 1
- Studieprogram
-
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning, kommunikasjon og vurdering kombinert med praktisk trening i individuell veiledning.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
- inngående kunnskap om sentrale begreper og faser innen veiledning
- har kunnskap om ansvarsfordeling i veiledning og vurdering av studenter
- kunnskap om kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
- kunnskap om formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
;
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning
- skille mellom veiledning og vurdering
- stimulere til refleksjon over praksis
- gi tilbakemelding på en læringsfremmende måte
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere egen veiledning, rolle og eget ansvar
- samarbeide med utdanningen (lærerkontakt) i veiledning og vurdering av studenter
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Det kreves 80% obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
- Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra egen veiledningspraksis, omfang inntil 200 ord.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, hvor oppgaveteksten gis ved oppstart av emnet med innleveringsdato etter endt undervisning.
Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra arbeidskrav danner grunnlaget for hjemmeeksamen.
Ny eksamen: Studenten omarbeider oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Undervisningsspråk: Norsk
Dette emnet omfatter nyere kunnskap innen de vanligste muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i et livsløpsperspektiv fra barn til eldre. Emnet undervises etter den kunnskapsbaserte praksismodellen med integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det vektlegges kritisk vurdering av dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, av organisering og kvalitet på helsetjenester, og av fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling. Emnet omfatter også undervisning om implementering av dokumentert kunnskap og om fysioterapi i fremtidens primærhelsetjeneste, for eksempel fysioterapeuters oppgaver i oppfølgingsteam og primærhelseteam.
Sensorordning
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Emneoverlapp
- Faglig innhold i VEIPR6000 tilsvarer tidligere 3-dagers veiledningskurs for praksisveiledere ved SHA Pilestredet eller Kjeller.
- Bestått emne SYK2840A/SYK2840B Veiledning i sykepleie 5 stp. kan gi grunnlag for å søke fritak for emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp. på studiet Veiledning av studenter i praksisstudier, 10 stp. ved OsloMet.