Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Assessment 1
- Studieprogram
-
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning, kommunikasjon og vurdering kombinert med praktisk trening i individuell veiledning.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
- inngående kunnskap om sentrale begreper og faser innen veiledning
- har kunnskap om ansvarsfordeling i veiledning og vurdering av studenter
- kunnskap om kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
- kunnskap om formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning
- skille mellom veiledning og vurdering
- stimulere til refleksjon over praksis
- gi tilbakemelding på en læringsfremmende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere egen veiledning, rolle og eget ansvar
- samarbeide med utdanningen (lærerkontakt) i veiledning og vurdering av studenter
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Det kreves 80% obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene
Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra egen veiledningspraksis, omfang inntil 200 ord
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 4 dager.Omfang: 2000 ord +/- 10%Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra arbeidskrav danner grunnlaget for hjemmeeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Ekstern og intern sensor sensurerer minimum 20 % av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor.