Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen
Required preliminary courses
Studenten må ha gjennomført og bestått eksamen i VEIC7100 og VEIC7200 eller tilsvarende for å kunne avlegge eksamen i VEIC7300.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Content
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Emnet gir innføring i grunnleggende begreper og modeller i kjemi. Studenten skal tilegne seg ferdigheter til å kunne gjennomføre enkle kjemiske forsøk og skal kunne handtere kjemikalier forskriftsmessig.
Course requirements
Ingen ut over opptakskrav.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe*: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 8000 - 10000 ord.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 7 dagers laboratoriekurs med 7 individuelle skriftlige arbeidskrav (10 - 20 sider pr arbeidskrav)
- 4 av 7 obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Examiners
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.