EPN-V2

VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Councelling in Groups
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen

Forkunnskapskrav

Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
  • reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching

Innhold

En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.

Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.

Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)

Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
  3. Studentene gjennomfører en oppgave i gruppe (2-4 studenter), hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer, innsikt og oppdagelser. Gruppen dokumenterer sitt arbeid i form av en felles oppsummeing og fremlegg for medstudenter. Omfang felles oppsummering 15-30 minutter per gruppe.
  4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Kunnskap

Studenten har

  • god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
  • god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
  • grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
  • oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
  • grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
  • kan analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
  • kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
  • kan reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap

Sensorordning

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid