Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Groups
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen
Forkunnskapskrav
Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
- reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching
Innhold
En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.
Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.
Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)
Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
- Studentene gjennomfører en oppgave i gruppe (2-4 studenter), hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer, innsikt og oppdagelser. Gruppen dokumenterer sitt arbeid i form av en felles oppsummeing og fremlegg for medstudenter. Omfang felles oppsummering 15-30 minutter per gruppe.
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Kunnskap
Studenten har
- god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
- grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kan reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
Sensorordning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid