Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Coaching and Councelling Skills
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.
Forkunnskapskrav
Emne 1 må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
Ferdigheter
Studenten har:
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har:
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
- grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching
Innhold
Alle hjelpemidler tillatt.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
- Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Vurdering og eksamen
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Sensorordning
Arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i refleksjonsnotat, omfang 400-500 ord.
- Studentene skal gjennomføre to veiledningsoppgaver individuelt og føre logg fra disse, omfang 150-300 ord per logg.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.