EPN-V2

VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Coaching and Councelling Skills
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %). 

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent , eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Innhold

  • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
  • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og coaching

Arbeids- og undervisningsformer

A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.

Vurdering og eksamen

Emnet gir oversikt over teorier knyttet til ledelse, organisasjonsbygging og utvikling- og endringsprosesser i barnehagen. Det tas utgangspunkt i et samfunn i stadig endring.

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om ledelsesfeltet i barnehagen
  • Ledelse i utvikling av organisasjonsstruktur og organisasjonskultur i barnehagen
  • Ledelse av profesjonelle lærende fellesskap
  • Ledelse av beslutningsprosesser, mål- og strategiarbeid
  • Ledelse av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.