EPN-V2

VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Coaching and Councelling Skills
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne skal studentene kunne forstå lengre sammenhengende muntlige framstillinger på norsk og norskspråklige fagtekster om temaene som er behandlet i undervisningen. De skal kunne diskutere på norsk om disse temaene, ta språklig initiativ og forklare synspunkter i diskusjoner. Studentene skal også kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig om profesjonsrelaterte temaer i undervisningen, og gi uttrykk for meninger om konkrete problemstillinger knyttet til temaene. Studentenes skal kunne uttrykke seg så godt muntlig og skriftlig på norsk at det ikke hindrer kommunikasjon.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om bruk av språket i ulike situasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge komplekse argumentasjonsrekker om profesjonsrelaterte emner
  • kan orientere seg om sitt eget fag og samfunnsaktuelle saker gjennom media
  • kan skrive klare og detaljerte tekster om profesjonsrelaterte emner
  • kan skrive presise rapporter og argumenterende tekster
  • kan lese og forstå hovedinnholdet og detaljer i profesjonsrelaterte tekster
  • kan gi klare og detaljerte redegjørelser for fagrelaterte emner
  • kan forklare ulike synspunkt på gitte problemstillinger
  • kan delta i diskusjoner i profesjonssammenheng
  • kan bruke språket spontant og ta initiativ i samtaler

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter på norsk med tanke på sine sterke sider og utfordringer
  • kan videreutvikle sine ferdigheter i å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og ta ansvar for egen læring
  • har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
  • har kunnskap om generelle kjennetegn på og krav til forskningsbasert endrings- og utviklingsarbeid på masternivå
  • har kunnskap om ulike forskningstilnærminger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for valg av relevant faglig problemstilling
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
  • kan innfri krav til innhold og struktur i eget prosjektarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
  • kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget utviklingsarbeid

Innhold

- veiledning for ulik målgrupper og i ulike kontekster

- didaktisk og pedagogisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen

- relasjon og samspill

- videoanalyse av veiledningssamtalen

- kontroll, makt og etikk

Arbeids- og undervisningsformer

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av to deler:

Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.

Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1500 og 4000 ord etter avtale med faglærer.

Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Vurdering og eksamen

Del 1: Ingen

Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Sensorordning

Det er lagt opp til et deltidsstudium på ett semester. Kurset tar opp følgende hovedområder:

  • norsk grammatikk
  • utvikling av ordforråd
  • kommunikative øvelser
  • arbeid med skriftlige tekster
  • profesjonsrelatert og studierelatert språk
  • seminar med diskusjoner