EPN-V2

VEIBI1200 How to implement individually tailored teaching? Course description

Course name in Norwegian
Hvordan gjennomføre individuelt tilrettelagt opplæring?
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Programme description
  • Introduction

    Emnet gjennomgår sentrale metoder fra anvendt atferdsanalyse som brukes i barnehager, skoler og boliger for personer med autisme og andre utviklingsforstyrrelser.

    For å kunne planlegge og gjennomføre effektive tiltak er det viktig å forstå hvordan atferd påvirkes av omgivelsene. Dette danner grunnlaget for individuell tilrettelegging hos barn med ulike lærevansker.

    For å kunne beskrive og analysere atferd på en pålitelig og troverdig måte, benyttes et begrepsapparat som gjør det mulig å identifisere sammenhenger mellom atferd og miljø. Dette emne introduserer anerkjente prosedyrer innen anvendt atferdsanalyse – blant annet læring ved discrete trial training (DTT) og kjeding. Videre vil forsterkningsprosedyrer, prompting og fading, og prosedyrer for generalisering og vedlikehold av ferdigheter bli belyst. Ved teoretisk gjennomgang og praktiske øvelser legges det til rette for forståelse av hvordan disse prosedyrene anvendes i det daglige arbeidet med barn, og hvordan de kan tilpasses individuelle behov og utviklingsnivå.

  • Required preliminary courses

    Godkjente arbeidskrav i emnene VEIBI1000 Kartlegging av barnets ferdigheter og behov og VEIBI1100 Hva skal barnet lære?

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for følgende opplæringsprosedyrer
    • discrete trial training (DTT)
    • kjeding (baklengs og total oppgave)
    • opplæring i naturlig miljø
    • incidental teaching
    • funksjonell kommunikasjonstrening
    • shaping av atferd

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for hva som kan ligge til grunn for å kunne etablere en god relasjon og samhandling med barn i en opplæringssituasjon
    • gjennomføre følgende prosedyrer
    • discrete trial training (DTT)
    • kjeding
    • naturalistic developmental behavioral interventions (NDBI)
    • alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), inkludert Picture Exchange Communication System (PECS)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har teoretisk og praktisk erfaring med opplæringsprosedyrer innen anvendt atferdsanalyse og deres primære bruksområder

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av webinar og praktiske øvelser.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Deltakelse på 3 webinarer
  • Assessment

    Individuell muntlig høring, ca. 20 minutter

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle

  • Grading scale

    Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

  • Overlapping courses

    Ingen.