EPN

VDTRN6000 Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic management of digital processes and AI
Studieprogram
Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale interessentsystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering
  • kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid
  • ha avansert kunnskap om nettverks- og plattformøkonomi
  • ha inngående kunnskap om designtenkning
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi

 

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger

 

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess
  • kunne analysere betydningen av eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og personvern for å lykkes med digitalisering

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gjennomføres på en digital plattform. Undervisningsformen vil veksle mellom digitalt læringsinnhold, digitale undervisningsmøter, webinarer, nettbaserte gruppepresentasjoner og nettbaserte diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe. Det er 4 individuelle arbeidskrav i mappen:

(1) Leveransebeskrivelse/målbilde for et selvvalgt digitaliseringsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

(2) Analyser av nåsituasjon i digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

(3) Handlingsplan for gjennomføring/videreutvikling av digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

(4) Delta med 3 diskusjonsinnlegg i læringsplattformen, hvert på minimum 280 tegn.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at krav til mappen kan gjennomføres. Dersom èn eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave.

Oppgaven innbefatter arbeid med et digitalt endringsprosjekt som består av målbilde, analyser og handlingsplan/ gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+- 10 %) (3500-4000 ord til oppgaven og 1000-1500 ord til teorirefleksjon).

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny og utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er ledere/mellomledere i offentlig og privat sektor. 

 

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller lignende.