EPN

VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital transformation and leadership for business clusters
Studieprogram
Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Nye digitale teknologier skaper store mulighetsrom for vekst og innovasjon i enhver bransje og organisasjon. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes blir dermed helt sentralt for å sikre optimal ressursbruk og fremtidig konkurranseevne i en digital verden. Hva betyr digitalisering for din organisasjon? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Dette emnet gir studentene kunnskapen og virkemidlene til å gjennomføre digitale endringsprosesser i en virksomhet. Nyskaping er viktig for å lykkes med digitalisering. Derfor gir dette emnet verktøy for å lede menneskelige ressurser, teknologi og prosesser for nyskaping som en del av studentenes daglige arbeid.

Det er viktig å forstå hvordan teknologi oppfattes og brukes i organisasjoner. For det er ikke de digitale teknologiene i seg selv, men den unike bruken av dem som gir grunnlag for verdiskaping. I emnet vil studentene lære sentrale begreper, metoder og praktiske verktøy som understøtter endringsprosesser påvirket av digitalisering. Studentene vil jobbe med de mest sentrale byggestenene for endring og innovasjon som inkluderer digitale forretningsmodeller, moderne strategiarbeid, tilpasningsdyktige organisasjonsformer, samt innovasjonskapasitet som bygges gjennom menneskelige ressurser og endringsvillige kulturer. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt endringsprosjekt fra studentens egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i dette prosjektet. Studentene vil lære å identifisere muligheter, analysere handlingsrom for endring og bruke verktøy til å lede digitale transformasjonsprosesser i egen bedrift basert på en handlingsplan som studenten utarbeider i løpet av emnet.

Emnets prosessbaserte læringsmetodikk gir studentene mulighet til å forstå i dybden hva digital transformasjon innebærer, hvilke drivere som er sentrale, hva slags kompetanse som kreves, hvilke mekanismer som virker inn og hva slags prosesser som må settes i sving for å lykkes med digital omstilling. Vi bruker prosessverktøy for ledere og case fra norsk næringsliv for å gi studentene en helhetlig forståelse for hvordan en kan lede, tenke strategisk og handle i digital omstilling. Ved å ta et strategisk perspektiv på digitale teknologier vil emnet bidra til å utvikle fremtidsbilder og konkrete handlingsplaner for studenten som leder og pådriver i eget digitaliseringsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper, verktøy og metoder innen digital omstilling,

  • har kunnskap om brukersentrerte, digitale forretningsmodeller,

  • kan forstå og identifisere strategiske muligheter for verdiskaping ut fra digitale teknologier,

  • har kunnskap om kompetansebehov og organisasjonskulturer som fremmer endring og håndterer digital usikkerhet, og

  • har kunnskap om nye arbeidsformer og ledelse i digitale omstillingsprosesser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere potensial, identifisere utfordringer og handle på muligheter knyttet til digital omstilling og transformasjon,

  • gjennomføre analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt og kommunisere med disse,

  • fasilitere samarbeid om digital transformasjon,

  • utarbeide en konkret handlingsplan for eget endringsprosjekt, og

  • gjennomføre og lede et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til omstilling og endring i egen virksomhet.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende innsikt om digitalisering i endringsprosesser,

  • bidra til innovasjon og nyskaping knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for strategisk tenkning.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere digital undervisning, videoforelesninger, studentpresentasjoner, casediskusjoner, innleveringer og andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med innleveringer knyttet til emnets tematikk og til eget endringsprosjekt. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Beskrivelse for et selvvalgt endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 3-4 slides.

  • Arbeidskrav 2: to innleveringer knyttet til emnets tematikk og analyser av eget endrings- og/eller omstillingsprosjekt. Omfang: 1 side (+- 10 %) per innlevering.

  • Arbeidskrav 3: Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 11500 tegn inkludert mellomrom (tilsvarer ca. 5 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

I semesteroppgaven skal studenten presentere handlingsplanen for selvvalgt endrings- og eller omstillingsprosjekt. Handlingsplanen skal inneholde formulering av et problem eller en utfordring (en problemstilling) innen emnets område for digital transformasjon. Deretter skal studenten undersøke/analysere problemstillingen ved å presentere relevant dokumentasjon. Teori fra pensum skal brukes som grunnlag for å argumentere for de valg som er tatt. Handlingsplanen skal være konkret og mulig å implementere. Hensikten er å få til digital endring i egen virksomhet.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot medarbeidere og ledere i privat og offentlig sektor som ønsker å skape og gjennomføre digital omstilling og endring i egen organisasjon.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. 

Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Emneoverlapp

Emnet overlapper

  • 8 studiepoeng med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse, og
  • 8 studiepoeng med VDTRN6000 Digital transformasjon og ledelse.