EPN-V2

VDTR6000 Digital Transformation and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Digital transformasjon og ledelse
Study programme
Digital transformation and leadership
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering
  • kunne analysere drivere i digitalisering og i økosystemet knyttet til digitaliseringsarbeid
  • ha avansert kunnskap om nettverks- og plattformøkonomi
  • ha inngående kunnskap om designtenkning
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess
  • kunne analysere betydningen av eierskap til data, kode og algoritmer samt sikkerhet og personvern for å lykkes med digitalisering

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Læringsportalen Canvas vil benyttes mellom samlingene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappevurdering.

Det er 3 individuelle skriftlige arbeidskrav i mappen:

(1) Leveransebeskrivelse/målbilde for et selvvalgt digitaliseringsprosjekt. Omfang: 1-2 sider (maks 500 ord).

(2) Analyser av nåsituasjon i digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1 presentasjon på maks 6 slides/ 10 minutter.

(3) Gjennomføringsplan for digitaliseringsprosjektet. Utfylling av et excelark/ Ganttdiagram.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at krav til mappevurdering kan gjennomføres. Dersom èn eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er individuell mappe og individuell prosjektoppgave, og det gis én karakter på bakgrunn av en samlet vurdering av mappe og prosjektoppgave.

Mappen består av de 3 arbeidskravene som er beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav og obligatorisk aktivitet». Mappen bedømmes i løpet av emnet, og mappen må være bestått for å kunne få prosjektoppgaven vurdert.

Prosjektoppgaven innbefatter arbeid med et digitalt endringsprosjekt som består av målbilde, analyser, budsjett og gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. I tillegg til dette skal 2 konkrete handlinger studenten har gjennomført for å fremme digitalisering i egen organisasjon beskrives.

Prosjektoppgaven skal ha et omfang på 6000 ord (+- 10 %) (5000 ord til prosjektoppgave og 1000 ord til handlingsbeskrivelse).

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Prosjektoppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppen er ledere/mellomledere i offentlig og kommunal sektor som samhandler inn mot sine virksomheter.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller lignende.