Programplaner og emneplaner - Student
VDJ6100 AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
- Studieprogram
-
AI-journalism: Introduction to statistics and data analysis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Because most journalists do not have a solid quantitative background, they face difficulties when analysing data independently. This difficulty represents a major drawback in research. Journalists waste time learning analytical methods by themselves that could be more quickly learned with proper instruction and support. As consequence, the quality of insights and research productivity suffer. This course provides a comprehensive introduction to data science and big data applied to investigative journalism.
The content is designed to train the participants in state-of-the-art techniques in data analysis. This will enable the students to interact independently with the data and draw insights from them. This is a hands-on course where the students will learn from implementing the analysis themselves with close supervision. The course will focus on case studies using data from real cases; advanced students may choose to use their own data. The students will develop understanding through constant presentation of their work and dialectical reflection over their choices, results, and interpretations.
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv relatert til samfunnsmessige og kulturelle forhold
- inngående kunnskap om ulike brukerperspektiv
- avansert kunnskap om prevensjon - midler, metoder og bruk
- inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning relatert til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og selvbestemt prevensjon
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning for selvbestemt prevensjon
- rekvirere og administrere relevante prevensjonsmidler
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
- analysere faglige sammenhenger med og utfordringer i tverrprofesjonsfaglig utøvelse
Læringsutbytte
Læringsutbyttene i studiet er fokusert mot spesialisering i seksuell og reproduktiv helse og selvbestemt prevensjon. Arbeids- og undervisningsformene skal legge til rette for at kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse integreres og har størst mulig overføringsverdi til profesjonell yrkesutøvelse. Det legges derfor vekt på varierte arbeidsformer med veksling mellom teoretiske og praktiske studier. Nettbaserte tilgjengelige læringsressurser bidrar til fleksibilitet for studenten i læringsprosessen.
I studiet benyttes en kombinasjon av felles undervisning (på campus), basert på omvendt undervisning (flipped classroom), og ulike typer digital teknologi for å stimulere til studentaktiv læring og samarbeid. Digitale læringsressurser er utviklet spesifikt for dette emnet, og interaktive oppgaver benyttes som del av undervisningsopplegget. Dette inkluderer flervalgstester, refleksjonsoppgaver og nettbaserte diskusjoner.
Studentene får gjennom studiet oppfølging i form av veiledning og tilbakemeldinger. OsloMets digitale læringsplattform (LMS) benyttes aktivt i studietiden. Det er nødvendig at studentene har tilgang til egen PC og internett.
Undervisningsspråket er norsk.
Nedenfor gis en nærmere beskrivelse av aktuelle arbeids- og undervisningsformer som anvendes i emnet.
Forelesninger
Forelesning benyttes for å introdusere nytt fagstoff og gi en oversikt. Ved å trekke fram hovedelementer, synliggjøre sammenhenger og også peke på og diskutere relevante problemstillinger innenfor tema, vil det danne grunnlag for studentens egenlæring. Det inviteres til dialog mellom studenter og lærer, og studentene får anledning til å stille spørsmål og diskutere aktuelle tema og problemstillinger. Best utbytte oppnår studentene når de møter forberedt til undervisningen. Forelesninger benyttes gjerne sammen med andre undervisningsformer. Forelesninger vil gis på norsk.
Omvendt undervisning (Flipped Classroom)
Deler av undervisningen organiseres som «omvendt undervisning» (flipped classrom). Dette innebærer at den tradisjonelle forelesningen erstattes av digitale filmklipp eller opptak av forelesninger. Disse filmene ser studentene hjemme før de kommer til undervisning ved utdanningen. På den måten frigjøres tid til problemløsende aktiviteter sammen med studenter og lærere ved utdanningen, gjerne i form av veiledet gruppearbeid eller seminarundervisning.
Gruppearbeid
Gruppearbeid benyttes i arbeid med problemstillinger og eventuelt praktiske oppgaver som gjennomføres og løses i fellesskap med andre studenter. Gruppearbeidet skal understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid, samspill og kommunikasjon, som er nødvendig kompetanse i prevensjonsveiledning. Ved samarbeid med andre kreves det at studentene viser interesse, opptrer respektfullt og sikrer at alle i gruppen er med i beslutninger som tas.
Seminarer
Hensikten er å bearbeide og drøfte fagstoff og tilrettelegge for faglig diskusjon mellom studenter og lærere. Muntlig formidling av faget vektlegges. Studenten får trening i fremlegging av fagstoffet i små og store grupper, og oppfordres til å gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Ferdighetstrening
I løpet av emnet skal studentene opparbeide seg ferdigheter i kommunikasjon og praktisk forskrivning av resepter, samt øvelser i OsloMets øvingslokaler på innsetting og uttak av spiral og P-stav.
Veiledning
Det tilbys to timer veiledning i forbindelse med gjennomføringen av arbeidskrav, hvorav en time felles veiledning i første samling, og deretter nettbasert veiledning individuelt eller i gruppe.
Selvstudium
Det digitale læreverket er bygd opp i relevante tema relatert til studiet. En kombinasjon av ulike digitale læringsaktiviteter som inkluderer film, og ulike oppgaver og øvelser. Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning på seminardagene. Det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger, og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.
Praksis
For å kunne administrere LARC må studentene kunne dokumentere at Helsedirektoratets krav er gjennomført. Dette inkluderer innsetting og uttak av spiral og innsetting og uttak av P-stav. Universitetet kan være behjelpelig med å skaffe praksisplasser. Praksis kan også avtales individuelt på kommunenivå eller i spesialisthelsetjenesten.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingen gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler §§ 3-9, 4-7, 5-2 og 5-3, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen i form av flervalgstest på inntil 30 minutter. Minimum 80% av flervalgstesten må være korrekt for å bestå.
Tilsynssensor: Det er tilknyttet tilsynsordning i studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework: The students need to complete four online quizzes. One at the beginning of the course, then three quizzes during the course.
The coursework is required to secure the students’ progress through the course.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given one opportunity to a new submission by the given deadline.
Vurdering og eksamen
The exam in the course consists of two parts:
- An individual term paper and a code repository. The course paper must have a scope of 3.000 to 5.000 words. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
- An individual oral presentation. The presentation must have a scope of approximately 10-15 minutes.
The term paper counts for 60 % of the final mark. The oral presentation counts for 40 % of the final mark. Each part must be passed to be given a final grade. The oral presentation cannot be appealed.
Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the assignment for assessment.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Emnets målgruppe er jordmødre og helsesykepleiere som søker godkjenning til å administrere og foreskrive prevensjonsmidler inkludert langtidsvirkende reversible prevensjonsmidler(LARC).
Opptakskrav
Det faglige grunnlag for opptak er utdanning som helsesøster eller jordmor, eller tilsvarende.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversietet.
Bruk av ansiktsdekkendebekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet.
Igangsetting av emnet forutsetter minimum 20 deltakere.
Sensorordning
Emnet gjennomføres på deltid i løpet av ett semester, og er 60% digitalt basert og 40 % samlingsbasert med fremmøteplikt. Studiet omfatter både teoretisk og praktisk undervisning. Det arrangeres 3 samlinger av 1-2 dagers varighet, totalt 4-5 dager. Det forventes totalt, samlet for all aktivitet på emnet, en arbeidsinnsats på ca.135 timer fordelt over 12 uker.
Både teoretisk og praktisk undervisning må gjennomføres for å få emnet godkjent.
Opptakskrav
Target group
This continuing education course is aimed at students working as journalists.
Admission
Admission requires Higher Education Entrance Qualification to Norwegian Universities, including proficiency in English (generell studiekompetanse). Norwegian language proficiency is not required.
Admissions are conducted in accordance with Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.
Qualified applicants will be admitted continuously until the course is full. Some study places may be reserved for students recruited by or through partners of OsloMet.
Emneoverlapp
The course has 7,5 ECTS of overlapping content towards STKD6810 Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience II.