EPN-V2

VCOO7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Councelling in Groups
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet handler om veiledning og coaching i gruppe. Studentene skal videreutvikle egen faglig og personlig kompetanse i å legge til rette for samspill og ressursutvikling i grupper, og å benytte veiledning og coaching ved ledelse av kollektive lære- og utviklingsprosesser. Studentene skal analysere og vurdere disse prosessene slik at opplæringen kan tilrettelegges og oppleves som relevant og meningsfull. I tillegg til ulike metoder og modeller for dette, omhandler emnet samspillsprosesser, og konflikt og motstand i veiledning og coaching.

    Faglig overlapping

    Det er faglig overlapping mellom VCOO7200 og VEIC7200.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått VCOO7100, CORO7100, VEIC7100 eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
    • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • kunnskap om gruppen som læringsarena

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
    • reflektere over egen rolle som veileder og coach

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • utnytte veiledningsgruppen som ressurs i veiledning og coaching
    • bidra til vekst og utvikling hos andre gjennom passende kommunikasjonsferdigheter
  • Innhold

    • veiledning og coachingkompetanse i grupper
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • metoder og modeller i veiledning og coaching
    • gruppen som læringsarena - kompetanseutvikling i team
    • samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • etikk i veiledning og coaching i grupper

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-45 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
    2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching i gruppe/team for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

    Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    A-F (alle i gruppen får samme karakter)

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.