Programplaner og emneplaner - Student
VCOO7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Groups
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet handler om veiledning og coaching i gruppe. Studentene skal videreutvikle egen faglig og personlig kompetanse i å legge til rette for samspill og ressursutvikling i grupper, og å benytte veiledning og coaching ved ledelse av kollektive lære- og utviklingsprosesser. Studentene skal analysere og vurdere disse prosessene slik at opplæringen kan tilrettelegges og oppleves som relevant og meningsfull. I tillegg til ulike metoder og modeller for dette, omhandler emnet samspillsprosesser, og konflikt og motstand i veiledning og coaching.
Faglig overlapping
Det er faglig overlapping mellom VCOO7200 og VEIC7200.
-
Forkunnskapskrav
Bestått VCOO7100, CORO7100, VEIC7100 eller tilsvarende.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan
- utnytte veiledningsgruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling hos andre gjennom passende kommunikasjonsferdigheter
-
Innhold
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena - kompetanseutvikling i team
- samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-45 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching i gruppe/team for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
A-F (alle i gruppen får samme karakter)
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.