Programplaner og emneplaner - Student
VCOO7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Groups
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om veiledning og coaching i gruppe. Studentene skal videreutvikle egen faglig og personlig kompetanse i å legge til rette for samspill og ressursutvikling i grupper, og å benytte veiledning og coaching ved ledelse av kollektive lære- og utviklingsprosesser. Studentene skal analysere og vurdere disse prosessene slik at opplæringen kan tilrettelegges og oppleves som relevant og meningsfull. I tillegg til ulike metoder og modeller for dette, omhandler emnet samspillsprosesser, og konflikt og motstand i veiledning og coaching.
Faglig overlapping
Det er faglig overlapping mellom VCOO7200 og VEIC7200.
Forkunnskapskrav
Bestått VCOO7100, CORO7100, VEIC7100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
- kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
- kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer konflikter og motstand i veiledning og coaching
- kunnskap om gruppen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
- reflektere over egen rolle som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan
- utnytte veiledningsgruppen som ressurs i veiledning og coaching
- bidra til vekst og utvikling hos andre gjennom passende kommunikasjonsferdigheter
Innhold
None
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-45 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave. Individuell oppgave.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching i gruppe/team for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
This course covers some fundamental concepts of Computational Fluid Dynamics and their practical use in computer simulations. Students learn about the different challenges associated with compressible and incompressible flows, different grid structures and the numerical modelling of turbulence. The theoretical understanding is put to practical use through programming exercises with computer tools such as OpenFoam. CFD allows optimization of design based on simulations, without having to prepare many prototypes. Thus, optimization can reduce environmental impact and improve energy efficiency.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge:
The candidate
- can derive the governing equations and explain the standard mathematical classifications of fluid flow
- can formulate fluid flow problems in terms of Partial Differential Equations
- can explain the difference between Direct Numerical Simulation and averaged turbulence models in CFD
- can explain the difference between staggered and collocated grids for a CFD meshing structure.
Skills:
The candidate
- can solve standard fluid flow problems by applying CFD tools, such as OpenFOAM
- can implement Finite Volume solution algorithms for convection-diffusion equations in a scientific programming language such as Python
- can apply von Neumann and TVD analysis to derive precise stability bounds on numerical methods for partial differential equations
- can design suitable mesh structures for CFD analysis tailored to a given fluid flow problem.
General competence:
The candidate
- can design and perform CFD simulations for common industrial problems
- is capable of critically evaluating the results of CFD analyses and identifying potential sources of errors and inaccuracies
- can communicate their work and can master language and terminology of the CFD field.
Vurderingsuttrykk
- Lectures
- Problem solving sessions
- Computer laboratory sessions in
- Applied CFD using high-level tools such as OpenFOAM.
- Scientific programming in a low-level language such as Python.
Sensorordning
Individual oral examination, 30 minutes per student.