EPN

VCOO7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Councelling in Groups
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om veiledning og coaching i gruppe. Studentene skal videreutvikle egen faglig og personlig kompetanse i å legge til rette for samspill og ressursutvikling i grupper, og å benytte veiledning og coaching ved ledelse av kollektive lære- og utviklingsprosesser. Studentene skal analysere og vurdere disse prosessene slik at opplæringen kan tilrettelegges og oppleves som relevant og meningsfull. I tillegg til ulike metoder og modeller for dette, omhandler emnet samspillsprosesser, og konflikt og motstand i veiledning og coaching.

Faglig overlapping

Det er faglig overlapping mellom VCOO7200 og VEIC7200.

Forkunnskapskrav

Bestått VCOO7100, CORO7100, VEIC7100 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utnytte veiledningsgruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling hos andre gjennom passende kommunikasjonsferdigheter

Innhold

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper 
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena - kompetanseutvikling i team
  • samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Hver student skal gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Hver oppgave skal ha et omfang på 15-45 minutter. Dette dokumenteres i form av et skriftlig refleksjonsnotat på 500-600 ord pr oppgave.  Individuell oppgave.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser knyttet til veiledning og coaching i gruppe/team for medstudenter og/eller kollegaer. Individuell oppgave på 15-30 minutter, som dokumenteres i form en oppsummering fra presentasjonen og en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen skal være i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-4 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. 

Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

A-F (alle i gruppen får samme karakter)

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.