Programplaner og emneplaner - Student
VCOAL6000 Coaching og livslæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Life Skills
- Studieprogram
-
Coaching og livslæring
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Forkunnskapskrav
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Innhold
Coaching bygger på et humanistisk menneskesyn hvor utvikling og endring på egne vilkår er et grunnleggende prinsipp. Emnet har grunnlag i forskningsbasert kunnskap og har en kognitiv og ressursorientert tilnærming. Metodikken det undervises i bygger på systematikk, målrettethet og handlingsforpliktelse fra coaching, og virkemidler og samtaleferdigheter fra kognitive tilnærminger, kommunikasjonsteori, coaching og motiverende samtale.
Emnet tar opp relevante temaer i kommunikasjon, coaching og livslæring:
- Teoretisk og verdimessig grunnlag.
- Anvendelsesområder og begrensninger.
- Metodikk, virkemidler og ferdigheter som fremmer sosial samhandling og mestring av livsutfordringer.
Arbeids- og undervisningsformer
Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale. Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet retter seg mot personer som har, eller vil få, oppgaver innen veiledning og coaching, og mot yrkesutøvere som jobber med lærings-, utviklings- og endringsprosesser innen offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad og bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon (10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1 (10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.
Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Emneansvarlig
Anne Høiby.