EPN-V2

VCOAL6000 Coaching og livslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Life Skills
Studieprogram
Coaching og livslæring
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

  • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • arbeid i grupper
  • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Forkunnskapskrav

Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Læringsutbytte

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Innhold

Coaching bygger på et humanistisk menneskesyn hvor utvikling og endring på egne vilkår er et grunnleggende prinsipp. Emnet har grunnlag i forskningsbasert kunnskap og har en kognitiv og ressursorientert tilnærming. Metodikken det undervises i bygger på systematikk, målrettethet og handlingsforpliktelse fra coaching, og virkemidler og samtaleferdigheter fra kognitive tilnærminger, kommunikasjonsteori, coaching og motiverende samtale.

Emnet tar opp relevante temaer i kommunikasjon, coaching og livslæring:

  • Teoretisk og verdimessig grunnlag.
  • Anvendelsesområder og begrensninger.
  • Metodikk, virkemidler og ferdigheter som fremmer sosial samhandling og mestring av livsutfordringer.

Arbeids- og undervisningsformer

Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og veilederrollen

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Eksamen består av å gjennomføre en coaching- eller veiledningssamtale. Det kan bli stilt spørsmål fra pensum.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot personer som har, eller vil få, oppgaver innen veiledning og coaching, og mot yrkesutøvere som jobber med lærings-, utviklings- og endringsprosesser innen offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner. 

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad og bestått eksamen i emnet VCOAK6000 Coaching og kommunikasjon (10 studiepoeng), VMS6000 Motiverende intervju, trinn 1 (10 studiepoeng) eller annet tilsvarende emne fra universitet eller høgskole på minimum 10 studiepoeng.

Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Emneansvarlig

Anne Høiby.