Programplaner og emneplaner - Student
VBVS6000 Further Education in Biopsychosocial assessment of employees on Sick leave Course description
- Course name in Norwegian
- Biopsykososial vurdering av sykmeldte
- Study programme
-
Further Education in Biopsychosocial Assessment of Employees on Sick Leave
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Course history
-
Introduction
Denne utdanningen gir kompetanse i å utføre en kunnskapsbasert biopsykososial vurdering av sykmeldte, bygd på internasjonal forskning. Sykmelding kan være en hensiktsmessig mestringsstrategi ved sykdomsbyrde og behandlingsbyrde, men kan også gi utilsiktede tilleggsutfordringer og bivirkninger.
En liten andel av de sykmeldte står for det meste av sykefraværet, noe som gjør det spesielt viktig å finne gode løsninger for denne gruppen. Da må den enkeltes situasjon vurderes og forstås helhetlig, individuelt, situasjonelt og kontekstuelt. For å finne hensiktsmessige løsninger på individnivå utredes deltagelsesproblemet biopsykososialt, i lys av et kontekstuelt bakteppe som inkluderer arbeidsplassen.
Arbeid kan både være helsefremmende og helseskadelig. Hvordan vi utreder sykmeldte gir en indikasjon på hvordan vi forstår og vurderer sykefravær. Det er først når helsetilstand, funksjon- og arbeidsevnen vurderes i lys av konkrete tilpasningsmuligheter i den aktuelle jobbsituasjonen, at en faglig fundert anbefaling om sykmelding kan gis. En biopsykososial utredning av sykmeldte kan gi ny innsikt i deltagelsesutfordringene den sykmeldte, arbeidsgiver, kolleger og familie erfarer, og derved kan løsningsmulighetene for å oppnå varig arbeidsdeltagelse være lettere å identifisere.
Utdanningen bygger på forskningsfeltene folkehelse og arbeidshelse. Et tverrfaglig språk for å forstå funksjonsevne vektlegges. Studentene vil få innsikt i instrumenter og redskaper for å vurdere sykmeldte. Studenten lærer også hvordan digitale verktøy kan benyttes for å identifisere retur-til arbeid barrierer mellom den sykmeldte og arbeidsplassen. I utdanningen inngår også en komparativ tilnærming, der vurderingspraksis i utvalgte andre land belyses for å hente erfaringer som kan styrke nasjonal praksis.
Studiet bygger på Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Relevans for arbeidsliv
Videreutdanningen vil gi et større faglig grunnlag for integrering av biopsykososiale kunnskapsbaserte forståelsesmodeller og redskaper i praksis.
Relevans for videre utdanning
Videreutdanning i biopsykososial vurdering av sykmeldte ligger på masternivå og kan være et utgangspunkt for- eller benyttes i masterstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet eller andre utdanningsinstitusjoner.
Learning outcomes
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Content
One internal and one external examiner will assess all exams.
Teaching and learning methods
Admission to the study program
Course requirements
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe and explain the evolution of organization and management theory within the social context of its time, and discuss core concepts of some classics of organization and management literature
- describe and explain organizations and organizational behavior using concepts from systems theory and behavior analysis
- discuss learning in organizations
- describe core themes within management and organizations theories
- describe and exemplify concepts and strategies from behavior analysis in performance management
Skills
The student can
- describe and discuss matrix and project organizations and argue for the application of different organizational structures depending on the objectives of the organization
- use relevant tools from Organizational Behavior Management/Performance Management
Competence
The student can
- balance resource allocation, and ensure that support functions add value to the core activities of the organization
- maximize human, financial and technological resources in order to achieve the organization’s objectives
- present core principles of Organizational Behavior Management to others in a way that meets the requirements of professional scientific communication
- present core principles of Organizational Behavior Management to the public
Assessment
In the BSCA specialisation, campus-based lectures, student exercises, discussions and individual papers are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.
Permitted exam materials and equipment
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 2 written assignments submitted digitally, maximum 10.000 keystrokes including references
Grading scale
Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Examiners
All
Admission requirements
Grade scale A-F