Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6100 Grunnleggende metadata Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamentals of metadata
- Studieprogram
-
Grunnleggende metadataVidereutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i andre utfordringer knyttet til metadata, inkludert metadatakvalitet, interoperabilitet og etiske sider ved metadataproduksjon.
Emnet undervises på norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
- har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og utveksling
- har god kunnskap om emnebeskrivelse og emnespråk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske registreringsstandarder og metadataskjemaer
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Klassifikasjon. Studentene løser oppgaver for å bli kjent med klassifikasjonsskjema. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 1 side.
- Arbeidskrav 2: Emneord. Studentene løser oppgaver for å lære om emneord. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 1 side.
- Arbeidskrav 3: Dokumentbeskriving. Studentene arbeider med konkrete metadata og modeller for dokumentbeskriving. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 2-6 sider.
- Arbeidskrav 4: En individuell skriftlig oppgave som svarer på en selvvalgt problemstilling innenfor en gitt ramme. Arbeidsmengden vil være omtrent som de tre første arbeidskravene til sammen. Omfang vil variere etter problemstillingen som velges.
Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Stadig flere organisasjoner blir klar over trusler og risiko ved global oppvarming og bærekraftsutfordringer knyttet til arbeid, økonomisk vekst, god helse, utdanning for alle og mindre ulikhet. Samtidig ser mange hvilke muligheter disse utfordringene gir når det gjelder å tenke innovasjon, utvikle nye forretnings- og organisasjonsmodeller, bygge merkevare, bruke teknologi og sikre medarbeiderengasjement og involvering.
De fleste organisasjoner må tenke nytt rundt hvordan de skaper verdi gjennom nettverk og økosystemer, heller enn å fortsette å konkurrere på lavest mulig pris. Denne utviklingen krever at ledere har kunnskap, effektive verktøy og inspirasjon for å lykkes.
I den grad ledere klarer å mobilisere organisasjoner knyttet til bærekraftspørsmål og finne innovative løsninger, vil dette gi langsiktige effekter til gode for både den enkelte ansatte, organisasjonen, bransjen, og samfunnet i en bredere forstand.
Bærekraftig ledelse innebærer således en forståelse for de underliggende verdiene for bærekraft (shared values) og formålsorientert lederskap (purposeful leadership), hva bærekraft er (literacy), systemtenkning, samhandling og nettverksorientering.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.