EPN-V2

VBB6100 Beslutninger og intervensjoner til barnets beste Emneplan

Engelsk emnenavn
Decisions and interventions for the best of the child
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Med bakgrunn i arbeidet med barnevernets kunnskapsgrunnlag for vurderinger av barnets beste i emne 1, handler emne 2 om den konkrete beslutningspraksisen. I emnet vil en særlig tematisere ulike metoder og modeller for innhenting av kunnskap om barnets omsorgssituasjon, hvordan det legges til rette for kunnskapsinnhenting og vurderinger i samarbeid med barn og foreldre og hvilken betydningen og forutsetninger dette har for tillit. Her vil også fordeler og ulemper med ulike standardiserte og mer skjønnsbaserte modeller tematiseres med utgangspunkt i studentenes erfaringer. Barnvernets mandat innebærer omfattende makt til å gripe inn i barn og foreldres liv.

    I emnet vil en i særlig grad være opptatt av makten slik den utspiller seg i konkret praksis en tar for gitt, og hvordan det har betydning for hva som forstås som relevant i vurderingen av barnets beste. Kompleksiteten i barnevernets beslutninger om barnets beste knyttes til ulike nivåer både gjennom et sammensatt kunnskapsgrunnlag, og usikkerhet knyttet til beslutningene og begrensninger i menneskets resonnering. Forenklede beslutningsreglers betydning for resonneringen og nødvendigheten av en kritisk reflektert praksis drøftes. Beslutningsteoretisk forståelse vil knyttes til ulike beslutningssituasjoner i barnevernets arbeid og ulike beslutningsarenaer som fagmøter i barneverntjenestene, familieråd og nettverksmøter og fylkesnemnda. Hvilke beslutningssituasjoner det blir lagt mest vekt på i utdanningen, vil avgjøres i samarbeid med studentene ut i fra deres behov og tidligere kompetanse. Hvordan vurderingene om barnets beste begrunnes og dokumentasjonsarbeid inngår også som viktige tema i emnet.

    Sentrale tema

    • Beslutninger, beslutningsteori og medvirkning
    • Standardiserte modeller og skjønn - beslutninger i samarbeid
    • Ulike beslutningsarenaer og særlig krevende beslutningstema
  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om innhenting av informasjon om barnet og familiens situasjon som grunnlag for gode vurderinger og beslutninger til barnets beste
    • har inngående kunnskap om forutsetninger for tillit og bygging av tillit
    • har en utdypet forståelse av hva barns perspektiv og et barneperspektiv innebærer
    • har avansert kunnskap om muligheter og begrensninger ved ulike modeller og metoder for informasjonsinnhenting
    • har avansert kunnskap om ulike former for makt og hvordan disse viser seg i praksis
    • har inngående kunnskap om ulike beslutningsteoretiske modeller
    • har inngående kunnskap om resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler
    • har inngående kunnskap om ulike beslutningsarenaer som fylkesnemnd, familieråd og nettverksmøter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan involvere barn og foreldre på en hensiktsmessig måte ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
    • tar høyde for barnevernets maktposisjon i samarbeid med barn, unge og foreldre
    • kan analysere barn og unges omsorgssituasjon i lys av kunnskap om familiens erfaringer, ulike teoretiske perspektiver og forskning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • formidler respekt for enkeltmennesker i situasjoner der barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller overgrep
    • kan vurdere kritisk ulike modeller og metoder for kartlegging og informasjonsinnhenting
    • kan stille kritiske spørsmål til egne og andres vurderinger
    • kan begrunne og argumentere for sine vurderinger på en nyansert måte
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes praksiserfaringer med konkrete kasus for å belyse og drøfte dilemmaer i vurderinger av barnets beste. Emnet har tre samlinger á tre dager.

    Innholdet veksler mellom forelesninger og arbeid i lærerstyrte seminargrupper. I seminargruppene vil studentene arbeide med ulike former for ferdighetstrening, analyse og kritisk refleksjon over egne kasus. I tillegg må det påregnes tid til selvstudium og arbeidskrav. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige- og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

    Denne kombinasjonen av arbeidsformer vil gi muligheter til personlig læring, utveksling av erfaringer og utvikling av faglig kompetanse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
    • Obligatorisk tilstedeværelse. All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

    Den skriftlige individuelle oppgaven skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, har studenten rett til å levere den på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

    Informasjon om arbeidskrav, omfang og innleveringsfrister vil fremgå av undervisningsplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Innlevering av eksamen vil foregå digitalt i Inspera.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

  • Emneansvarlig

    Jorunn Vindegg.