EPN-V2

VBB6000 Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsperspektiver for omsorgsvurderinger i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge base and knowledge perspectives for care assessments in the child welfare service
Studieprogram
Vurdering av barnets beste
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.

Forkunnskapskrav

FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
  • har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemer, og
  • kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
  • kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
  • kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
  • kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
  • kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
  • kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Filmhistorie med fokus på kunstnerisk og personlig film.
  • Utforsking av personlig erfaring som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Kunstfilosofi, cinematurgi, etikk og estetikk.
  • Narrative strategier i idé- og manusutvikling.
  • Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
  • Teknisk innføring i bruk av kamera, lyd, lys og redigeringsverktøy.
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av kunstnerisk og personlig film.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

All undervisning er obligatorisk. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.