Programplaner og emneplaner - Student
VBB6000 Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsperspektiver for omsorgsvurderinger i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge base and knowledge perspectives for care assessments in the child welfare service
- Studieprogram
-
Vurdering av barnets beste
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Sluttfilmen vurderes av intern og ekstern sensor.
Forkunnskapskrav
FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på barn og unge, og spesialisert innsikt i kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser,
- har avansert kunnskap om foreldreskap og forelderepraksiser i ulike kulturelle kontekster,
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer og tilnærminger til barn og barns problemer, og
- kan skille mellom ulike preferanser og levemåter og forhold som bryter med barns rettigheter og barns behov for beskyttelse.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barns utvikling og forelderepraksiser i lys av aktuelle teorier,
- kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk i situasjoner med sterke interessemotsetninger og konflikt,
- kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og beslutninger i lys av ny kunnskap og informasjon, og
- kan anvende relevant teori knyttet til utvalgte kasus fra praksis.
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av makt og avmakt i møte med mennesker i utsatte posisjoner,
- kan kommunisere om ulike hensyn som inngår i en omsorgsvurdering både tverrprofesjonelt og overfor allmennheten, og
- kan bidra til innovasjon og nytenkning i tjenestene.
Arbeids- og undervisningsformer
- Filmhistorie med fokus på kunstnerisk og personlig film.
- Utforsking av personlig erfaring som utgangspunkt for filmproduksjon.
- Kunstfilosofi, cinematurgi, etikk og estetikk.
- Narrative strategier i idé- og manusutvikling.
- Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
- Teknisk innføring i bruk av kamera, lyd, lys og redigeringsverktøy.
- Filmskisser og øvelser.
- Produksjon av kunstnerisk og personlig film.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: En skriftlig individuell oppgave med et omfang på 1500-2000 ord.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
All undervisning er obligatorisk. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær over 25 % må det avtales med emneansvarlig om og eventuelt hvordan dette kan kompenseres. Kompenserende arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.