Programplaner og emneplaner - Student
VØR6000 Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical perspectives on financial counseling
- Studieprogram
-
Videreutdanning i økonomisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet omhandler økonomisk sosiologi, sosialpolitikk, psykologi og juss, og belyser sosiologiske begreper som rammer inn fattigdom, pengebegrepet, samhandling omkring penger og forståelse av betalingsvansker. Sosialpolitikken bidrar med perspektiver på rådgivningens plass i hjelpeapparatet. Den psykologiske vinklingen gir innsikt i hvordan pengebegreper og pengeforvaltning utvikles og styres i og av den enkelte.
Psykologien bidrar også med kunnskap omkring innretningen av rådgivningsarbeidet. Jussfaget gir kunnskap om fordringer og inkasso, kreditor og debitors rettigheter og plikter og innrammer rådgiving som hjelpetiltak.
Forkunnskapskrav
Emneplanen består av kompetanseområder fordelt på ulike verkstedperioder. Studentene fordyper seg i, problematiserer og videreutvikler sin fagkompetanse. Fagteori inngår i emnet. Det er knyttet arbeidskrav til hver verkstedperiode. Fordypning i verkstedperiodene ses i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Studenter kan etter søknad gjennomføre et 10 stps emne i tverrfaglig prosjektarbeid som del av emnet. Det tverrfaglige emnet tilbys av fakultetet og vil inkludere studenter fra ulike institutt. Det er et begrenset antall studentplasser.
Læringsutbytte
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
- har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet design, kunst og håndverk
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
- har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
- kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:
- Maleri og tegning
- Design
- Arkitektur og omgivelser
- Entreprenørskap og innovasjon
- Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder
Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
Vurdering og eksamen
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene, presentert og faglig drøftet i plenum. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave med fordypning innen valgbare emner som tilbys (Se undervisningsplanen).
Prosjektoppgaven består av følgende krav:
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
- Omfang på 2000-2500 ord.
Eksamensresultat kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F
Opptakskrav
To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.