EPN-V2

UTVB3901 Hospitering i utviklingsindustrien - med bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Internship in the Development Enterprise
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 21. november 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17. januar 2018 og 7. november 2019.

I femte semester i bachelorstudiet kan studenter søke på hospitantplasser utlyst av vertsorganisasjoner som OsloMet har laget særskilt avtale med. Utlysningene publiseres på OsloMet sin digitale læringsplattform - sammen med nærmere spesifikasjoner om krav til søknaden.

Emnet er åpent for siste års studenter på bachelorstudiet i utviklingsstudier som har fått tildelt hospitantplass hos en av de tilknyttede vertsorganisasjonene. Vertsorganisasjonene rekrutterer et begrenset antall deltakere på bakgrunn av motivasjonsbrev, karakterer oppnådd tidligere i bachelorstudiet, samt intervju med søkere.

Sammensetning av vertsorganisasjoner, antall hospitantplasser og hospitantsteder vil variere fra år til år. Enkelte hospitantplasser er hos UNHCR i Genève, der hospiteringsperioden er på seks måneder (1. januar-1. juli), andre hos vertsorganisasjoner i Oslo, der hospiteringsperioden er på ti uker. Studentene i respektivt Genève og Oslo har derfor noe ulike ordninger hva gjelder undervisningsform, arbeidskrav og frist for innlevering av bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

  1. For å kunne starte på sjette semester av bachelorstudiet, må minst 120 studiepoeng av utdanningen være bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av studiet, til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester av bachelorstudiet, eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
  2. Ved siden av å ha fått tildelt hospitantplass, må studenter som skal ta emnet ha fullført og bestått emnet UTVB3002 En introduksjon til utviklingsindustrien på femte semester i bachelorstudiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende faglig kunnskap om én eller flere typer utviklingsintervensjoner (avhengig av hospitantplass) - bistand, samstemmighetspolitikk, talsmannsvirksomhet og transnasjonal aktivisme; næringslivets samfunnsansvar; samt formidlingen av slike intervensjoner
  • har faghistorisk og erfaringsbasert kunnskap og oversikt over praksisfeltet og utviklingsteori relevant for dette feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur, egen innsamlet og foreliggende data i et selvstendig arbeid med tema innenfor emnet
  • kan gi en skriftlig framstilling av en problemstilling innen praksisfeltet, basert på samfunnsvitenskapelig teori og metode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte kritisk ulike tilnærminger til utviklingsintervensjoner i lys av relevant teori
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i praksisfeltet og i studier av dette
  • har gjennom hospitering ervervet kompetanse på arbeidsmåter og profesjonsutfordringer i praksisfeltet

Innhold

The following must have been approved in order for the student to take part 2 of the examination:

  • presentation based on project-oriented practical training (individual or in groups). Scope of about 30 minutes with an opponent 
  • individual reflection note from practical training. Scope: 700 words (+/- 10%).

Arbeids- og undervisningsformer

Underveis i emnet hospiterer studentene i sin vertsorganisasjon og får dermed førstehånds innsikt i og erfaring fra utviklingsindustrien.

Det gis forelesninger og seminarer. Studentene følger disse web-basert og/eller på campus, avhengig av hvor de har hospitantplass.

Forelesninger tar utgangspunkt i det felles kjernepensumet. I seminarer har studentene to obligatoriske framlegg; idéutkast og prosjektskisse for bacheloroppgaven (studentene som har hospitantplasser hos UNHCR i Genève gjør dette via Skype). Her drøftes dessuten hvordan de oppdragene studentene har fått i respektive vertsorganisasjoner kan knyttes sammen med bacheloroppgaven.

Studenten skal fortrinnsvis skrive sin bacheloroppgave basert på en problemstilling tilknyttet det oppdraget han/hun har som hospitant. Problemstilling skal godkjennes av faglærer. Oppgaven skal dessuten være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av valgte tema.

I skriveperioden gis det individuell veiledning. Oppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Language of instruction: Norwegian

The relationship between mental healthcare workers, users/patients and next of kin is very important when promoting health and providing care to people with mental health complaints. Practising mental health care requires a high level of relational skills, including ethical awareness and professional expertise.

The purpose of the course is to give the students a practical introduction to and training in relational skills when interacting with people with mental health complaints. Students will take practical training that will provide a holistic understanding of the relationship between the framework conditions for service provision and the practice of mental health care. Two different forms of practical training form part of the course. The course concludes with the submission of an in-depth assignment with emphasis on user-related challenges and/or phenomena related to practical mental health care.

The clinical training will normally be carried out in places affiliated with OsloMet – Oslo Metropolitan University through cooperation agreements. The student may apply to complete the clinical training elsewhere. If the application is granted, the students is responsible for covering any expenses relating to this. The clinical training cannot be completed in the students' own workplace, i.e. the student's own unit, ward or similar.

Master's Degree Programme in Health Sciences - specialisation in Mental Healthcare and Advanced Programme in Mental Health Care is carried out jointly.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av to deler:

  • En 72-timers hjemmeeksamen med grunnlag i pensum der studenten besvarer to av fire oppgitte oppgaver. Hver av de to besvarelsene skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
  • Individuell bacheloroppgave (7000 ord +/- 10 %)

Gitt ulike varigheter i hospitering hos vertsorganisasjoner i respektivt Oslo og Genève, vil innleveringsfrist på bacheloroppgaven variere: Studenter i Oslo leverer oppgaven innen gitt frist ved utgangen av vårsemesteret, mens studenter som hospiterer ved UNHCR i Genève leverer sin bacheloroppgave innen gitt frist medio september (i påfølgende semester; vitnemål utstedes etter sensur i oktober).

Samlet karakter

Det gis en samlet karakter basert på karakter på bacheloroppgaven. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter for emnet.

Ny/utsatt eksamen

Hver av delene står som selvstendige eksamener; ved gyldig fravær eller ikke bestått eksamen må kun den aktuelle eksamen tas opp igjen. Hjemmeeksamen tas på nytt. Bacheloroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Hjemmeeksamen gis karakter bestått/ikke-bestått

Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods comprise project-oriented training, supervised practical training with adapted learning situations, simulation, written and oral assignments and self-study.

The project-oriented training lasts approximately three weeks and will focus on the organisation of the mental health services from an improvement perspective. Students will work on the topic by completing a project in which they obtain knowledge and experience from a professional practitioner in a relevant field of practice.

Practical training, where the student develops professional skills and relational competence. Practical training runs over eight 30-hour weeks, with 240 hours in total.