EPN

UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories Concerning Development, Globalization and Social Change - Intermediate Level
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene
  • Ferdigheter

    Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer
  • Generell kompetanse

    Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Innhold

Emnet dekker følgende hovedtemaer:

  • Tekstanalyse
  • Vitenskapsteori og kvalitativ metode
  • Utarbeiding av en teorifundert bacheloroppgave anvendt på en utviklingsfaglig problemstilling med datainnsamling basert på sekundærkilder.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger om vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, forskning og skriving av bacheloroppgaven

Det arrangeres en seminarrekke der studentene utvikler sine bacheloroppgave-prosjekter først fram mot en idéskisse, og deretter til en mer gjennomarbeidet prosjektbeskrivelse. 

Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bachelor-/semesteroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Oppgaven skal være på 8 000 ord (+/-10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I løpet av seminarene skal hver student presentere muntlig to obligatoriske notater, som etter seminarene innleveres skriftlig. Disse utgjør arbeidskrav i emnet og må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene får anledning til å dele kunnskap og perspektiver med hverandre.:

  • Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
  • Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Obligatorisk oppmøte

I perioden januar-februar holdes 4 seminarer innen emnet. Studenten må møte til minst 70% (minst 3) av seminarene.   

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene får delt kunnskap og perspektiver med hverandre, i sine respektive seminargrupper.

Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer.

Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering:  

Individuell bachelor-/semesteroppgave (8 000 ord +/- 10 %).  

Ny/utsatt eksamen

Bachelor-/semesteroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Hjemmeeksamen: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av eksamener og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Bacheloroppgave: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor. 

Opptakskrav

Emnet kan tas av studenter med minst 120 studiepoeng, hvorav minimum 90 studiepoeng i utviklingsstudier og minst 30 av disse må være på påbyggingsnivå.