EPN-V2

UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories Concerning Development, Globalization and Social Change - Intermediate Level
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen godkjent den 29.03.06. Godkjent av studieutvalget ved OsloMet 19.06.06. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23.05.13. Redaksjonelle endringer foretatt 03.03.14. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 11.05.17. Siste revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 27.11.17. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17.01.2018. Gjeldende fra vårsemesteret 2018.

OsloMet tildeler graden bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved høgskolen. Graden vil også kunne tildeles studenter som gjennomfører årsstudiet (alternativt Global forståelse 1 og 2) og påbyggingsstudier i utviklingsstudier (på til sammen 120 studiepoeng) og som i tillegg har 60 studiepoeng innenfor andre relevante studier. Dette emnet går i 6. semester i bachelorstudiet.

Forkunnskapskrav

Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Læringsutbytte

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.

Innhold:

  • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
  • Metode for ideutvikling.
  • Utstyr og programvare.
  • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
  • Lov om opphavsrett og personvern.

Innhold

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen ut over opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i digital bildeproduksjon
  • har innsikt i hvordan bilde og illustrasjoner brukes i digitale medier

Ferdigheter

Studenten

  • kan redigere og manipulere bilder og illustrasjoner i ulike digitale medier
  • kan fremstille tekst, bilde og illustrasjoner i ulike digitale presentasjoner
  • kan benytte visuelle virkemidler i digitale bilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av hvordan bilder, tekst og illustrasjoner brukes innen digital formidling
  • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet

Vurdering og eksamen

Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk

Eksamen består av:

  • En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Opptakskrav

Gradert skala:A-F.