Programplaner og emneplaner - Student
UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories Concerning Development, Globalization and Social Change - Intermediate Level
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen godkjent den 29.03.06. Godkjent av studieutvalget ved OsloMet 19.06.06. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23.05.13. Redaksjonelle endringer foretatt 03.03.14. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 11.05.17. Siste revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 27.11.17. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17.01.2018. Gjeldende fra vårsemesteret 2018.
OsloMet tildeler graden bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved høgskolen. Graden vil også kunne tildeles studenter som gjennomfører årsstudiet (alternativt Global forståelse 1 og 2) og påbyggingsstudier i utviklingsstudier (på til sammen 120 studiepoeng) og som i tillegg har 60 studiepoeng innenfor andre relevante studier. Dette emnet går i 6. semester i bachelorstudiet.
Forkunnskapskrav
Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, globalisering og sosial endring
- har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
- har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til bruk i et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
- kan gi en skriftlig framstilling av et problem, basert på samfunnsvitenskapelig metode
Innhold
Emnet tar opp følgende hovedtemaer:
- Utviklingsstudier som felt, sentrale begreper, teorier og retninger
- Utviklingsfaglige tilnærmer til studiet av bistand
- Miljø og utvikling
- Globalisering og utvikling
- Etiske utfordringer og maktforhold i studiet av andre kulturer
Arbeids- og undervisningsformer
I tillegg til forelesninger som tar utgangspunkt i det felles kjernepensumet, arrangeres det en seminarrekke, ledet av faglærer, der studentene legger frem to obligatoriske notater. Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bachelor-/semesteroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. For studenter som tar hele bachelorprogrammet i utviklingsstudier, vil dette være en bacheloroppgave. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Oppgaven skal være på 8 000 ord (+/-10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I seminarene skal hver student legge fram to obligatoriske notater. Det første er en angivelse av et prosjektemne for den selvvalgte bachelor-/semesteroppgaven på ca. 1000 ord, mens det andre er en prosjektskisse som presenterer opplegget for bachelor-/ semesteroppgaven på ca. 2000 ord.
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent for at studenten skal kunne få avlegge eksamen. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene for delt kunnskap og perspektiver med hverandre.
- Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
- Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
- Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
- Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Vurdering og eksamen
Befolkningen i Norge er mangfoldig med tanke på alder, kjønnsidentitet, legning, kulturell bakgrunn og funksjonsevne. Alle folkebibliotek er lovpålagt å tilby tjenester til alle som bor i landet. Lovverket for universitet og høgskoler, som også omfatter bibliotekene, krever et universelt utformet læringsmiljø. Tilgjengelige arkiver er også avgjørende for å gi alle lik tilgang til informasjon og vår felles kulturarv. Dermed må både bibliotekarer og arkivarer forholde seg til brukermangfold, samt ha en forståelse av hvordan man skal utforme produkter og tjenester som er tilgjengelige for alle. Dette prinsippet kalles universell utforming. Men, hva betyr det egentlig at noe er universelt utformet? Og hvordan går man frem for å lage universelt utformede arkiv og bibliotek? Er det mulig å oppnå? Formålet med emnet er å gi studentene den nødvendige kompetansen for å besvare disse spørsmålene.
Undervisningsspråk er norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Hjemmeeksamen gis karakter bestått/ikke-bestått.
Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om universell utforming og formålet med konseptet
- har forståelse for forskjellen mellom universell utforming og tilgjengelighet
- har kunnskaper om hvordan brukermangfold og brukeres behov er en forutsetning for å utforme inkluderende arkiv og bibliotek
- har kunnskap om relevante konvensjoner, lovverk og retningslinjer i kontekst av brukermangfold
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre brukeranalyser og identifisere potensielle barrierer for ulike brukergrupper
- kan foreslå tiltak som øker tilgjengeligheten i arkiv og bibliotek
- kan evaluere om produkter, omgivelser og tjenester er universelt utformet
Generell kompetanse
Studenten
- er oppmerksom på brukermangfold og potensielle barrierer for likeverdig deltakelse i samfunnet
- forstår relevant lovverk og tiltak for å utvikle et mer inkluderende samfunn
Opptakskrav
Emnet kan tas av studenter med minst 120 studiepoeng, hvorav minimum 90 studiepoeng i utviklingsstudier og minst 30 av disse må være på påbyggingsnivå.