EPN-V2

UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories Concerning Development, Globalization and Social Change - Intermediate Level
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) tildeler graden bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved høgskolen. Graden vil også kunne tildeles studenter som gjennomfører årsstudiet (alternativt Global forståelse 1 og 2) og påbyggingsstudier i utviklingsstudier (på til sammen 120 studiepoeng) og som i tillegg har 60 studiepoeng innenfor andre relevante studier.

Forkunnskapskrav

Studenter tatt opp på HiOAs bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Læringsutbytte

Formålet med utviklingsstudiene ved HiOA er å gi en tverrfaglig innføring i Nord-/Sør-forhold og utviklingslandenes situasjon.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, globalisering og sosial endring
  • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til bruk i et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et problem, basert på samfunnsvitenskapelig metode

Innhold

Emnet tar opp de følgende hovedtemaer:

  • Utviklingsstudier som felt, sentrale begreper, teorier og retninger
  • Utviklingsfaglige tilnærmer til studiet av bistand
  • Miljø og utvikling
  • Globalisering og utvikling
  • Etiske utfordringer og maktforhold i studiet av andre kulturer

Arbeids- og undervisningsformer

I tillegg til forelesninger som tar utgangspunkt i det felles kjernepensumet, vil det bli arrangert en seminarrekke. Seminaret ledes av faglærer og bygger på at hver student legger fram to obligatoriske notater à ca. 2000 ord. Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bachelor-/semesteroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. For studenter som tar hele bachelorprogrammet i utviklingsstudier, vil dette være en bacheloroppgave. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Oppgaven skal være på ca. 10 000 ord (+/-10 %) / ca. 25 tekstsider. Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres i tre eksemplarer innen en gitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I seminaret skal hver student legge fram to obligatoriske notater à ca. 2000 ord. Det første er et refleksjonsnotat som diskuterer en selvvalgt artikkel eller bok, mens det andre er en prosjektskisse som presenterer opplegget for selvvalgt bachelor-/ semesteroppgave.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:

  • innsendt refleksjonsnotat på ca. 2000 ord
  • deltakelse i seminar med framlegg

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne levere bachelor-/semesteroppgave:

  • innsendt skriftlig prosjektskisse på ca. 2000 ord
  • framlegging av egen prosjektskisse i seminargruppe, samt kommentar på en medstudents skisse

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Det forventes at studentene aktivt deltar i diskusjonen om hverandres utkast. I tillegg forventes det at studentene organiserer kollokviegrupper på eget initiativ.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av to eksamensdeler:

  • Muntlig eksamen med varighet på ca. 40 minutter. Til muntlig eksamen høres studenten i pensum. Muntlig eksamen avholdes medio mars.
  • Individuell bachelor-/semesteroppgave.

Samlet karakter

Det gis en samlet karakter der bachelor-/semesteroppgaven og muntlig eksamen teller hhv. 60 % og 40 %. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter for studiet. Hver av delene står som selvstendige eksamener; ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamenen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Både intern og ekstern sensor deltar på muntlig eksamen og i vurderingen av bachelor-/semesteroppgaven.

Opptakskrav

Emnet kan tas av studenter med minst 120 studiepoeng, hvorav minimum 90 studiepoeng i utviklingsstudier og minst 30 av disse må være på påbyggingsnivå.