Programplaner og emneplaner - Student
UTVB3140 Midtøsten: Historie, samfunn og islam Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Middle East: History, Society and Islam
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has the advanced knowledge required to make the right design choices when tasked with designing an enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about best practice for configuration of enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about methods of troubleshooting an enterprise-sized or large-scale network
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- has the technical experience required to analyse and design an enterprise-sized or large-scale network
- has hands-on experience in setting up and configuring an enterprise-sized or large- scale network, focusing primarily on routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS)
- masters different approaches to troubleshooting a network, including traffic analysis
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- has a broad overview of networking theory and practice and knows how to put theoretical networking knowledge into practice in an actual network
- is able to analyse and discuss how networks of different types should be designed, configured and maintained.
Læringsutbytte
Ingen.
Innhold
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Eksamensdelene vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om estetiske læringsformer
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- har omfattende kunnskap om engelsk skjønnlitteratur fra ulike tider for barn og unge
- kjenner til et rikt utvalg sanger, rim, litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn ¿
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene ¿
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring ¿
- kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan muntlig og skriftlig diskutere et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt ¿
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og praksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Engelsk 2 består av ulike komponenter som undervisning, seminarer og et større eget arbeid; FoU-oppgaven. De delene av studiet som er knyttet til FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og annen deltaking på konferanse der alle studenter presenterer oppgaveområdene, og innlevering av skriftlig oppgave. Deler av emnet krever tilstedeværelse. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde og problemstilling og opplegg for oppgaven godkjennes av veilederen.
Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.
Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Vurdering og eksamen
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer består av veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som forelesning, muntlige og skriftlige oppgaver (individuelt eller i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet består av forelesninger og seminarvirksomhet, samt arbeidskrav knyttet til feltarbeid og prosjektbeskrivelse - se punkt Arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk
Assessment of practical studies, with a midway and final assessment.
Sensorordning
No aids are permitted
Opptakskrav
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.