EPN-V2

UTVB3003 En introduksjon til utviklingsindustrien Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to the Development Enterprise
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål, iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
  • kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
  • kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie

Forkunnskapskrav

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.

Læringsutbytte

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Kurs i blodprøvetaking.
  • Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).

Innhold

CONTENTS

  • Main features of the global aid industry: Actors and channels of finance; geographic and thematic destinations of aid; paradigms in and major debates about aid.
  • Norwegian aid in perspective: Features of public development policy from the 1980s and up to the present, in comparative perspective; the approach and work of select non-governmental organisations.
  • New actors, interventions and partnership types: Developing country donors; policy coherence and coordination including SDGs; advocacy and transnational activism; and corporate social responsibility.
  • 21st century trends: «Securitization», «environmentalization» and «commercification» of aid; effectiveness, evaluability and result based management in aid.
  • The politics of representation: The ways in which main actors in the development enterprise present development challenges; their own work and contributions; and the debates this gives rise to.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ikke relevant.

Vurdering og eksamen

Bestått-Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Vurderingsuttrykk

  • Gjennomført emne SYKK/SYKP1410 Sykdom og helsesvikt, 13 stp.
  • Bestått SYKK/SYKP1310 Legemiddelhåndtering, 2 stp.

Sensorordning

  • 15 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA20x Sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter 1, 20 stp.
  • SYKKPRA21x, SYKPPRA21x og SYKDPRA21x er fullt overlappende.

Opptakskrav

The course is open to third-year Bachelor students in Development Studies at HiOA, and exchange students. Exchange students must have completed at least a one-year introductory course in Development Studies.

Emneansvarlig

Simon Pahle.