EPN-V2

UTVB2400 Medier og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Media and Development
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Enkeltemner knyttet til bachelorstudium i utviklingsstudier
Medier og utvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course description was approved 1 June 2016 by the Academic Affairs Committee and established by the Dean 9 June 2016 at the Faculty of Education and International Studies. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11 May 2017. Minor revision made 20 December 2017.

The Faculty of Education and International Studies at the Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree in Development Studies comprising 180 ECTS credits. The module in "Media and Development" is a course at the intermediate level, 4th semester in the BA programme. Fulfilled requirements and a passable grade entitle the student to 10 ECTS credits.

This interdisciplinary course seeks to combine perspectives from the social sciences and the humanities on media and development. Drawing on contributions from various disciplines the course is concerned with historical processes of media, their uses and the social consequences of media practices.

The language of instruction is English or Norwegian, depending on the language proficiencies of the student body. However, students may submit assignments in English, Norwegian, Swedish or Danish.

Forkunnskapskrav

See programme description.

Læringsutbytte

Upon successful completion of the course, the student should master these learning outcomes:

Knowledge

The student

  • knows the main analytical approaches and key themes and terms in the study of media and development on a global scale.
  • knows different perspectives on how media is connected to social change and development.

Skills

The student

  • can reflect critically on various types of perspectives on the relationship between media and development.
  • is able to build transferable analytical skills of media and development across the global South.

General competence

The student

  • knows how to link media and development to cross-cultural issues.
  • is able to apply this knowledge in new academic contexts.

Innhold

Alle.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To qualify to sit for the final exam, students shall as a group task produce a podcast over a given part of the curriculum. Alternatively, If the student is unable to attend such a group, s/he must write an academic paper of 2000 words (+/-10 %) on a given topic. This will enable the student to engage with the course literature and critically reflect on a particular topic. Papers must be handed in digitally through OsloMet's Learning Management System and within the stipulated deadline. No individual supervision will be provided for this paper, but students will be able to work on their papers in course seminars.

The podcast/paper will be assessed as either "approved" or "not approved". Students who do not get the required pass, may revise their podcast or rewrite and resubmit their paper once within a given deadline. Students who due to illness or other documented reasons for legal absence fail to submit this coursework requirement with the set deadline, will be given a new submission deadline. In this case, the student must present the documents confirming his/her illness.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker, redskap og estetiske virkemidler
  • har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer innenfor håndverk, design, arkitektur og kunst kan tolkes og brukes som utgangspunkt for barn og unges skapende arbeid for barn og unge gjennom hele grunnskoleløpet, - også i begynneropplæringen.
  • har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering

Kunnskap særlig rettet mot trinn 1-7

Studenten

  • har kunnskap om barns to- og tredimensjonale ytringsformer med tilhørende teorier om estetiske læringsprosesser, opplevelse, leik og kreativitet

Kunnskap særlig rettet mot trinn 5-10

Studenten

  • har kunnskap om forholdene mellom natur, kulturelle uttrykksformer, verdisyn, kvalitet og etikk

Ferdigheter

Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan arbeide målrettet med ideutvikling, dokumentasjon og vurdering, også av egne skapende prosesser
  • kan formidle mangfoldet i lokal og global kunst- og formkultur på varierte måter og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
  • kan formidle valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler
  • kan bruke og vedlikeholde redskap, apparat og maskiner og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
  • kan bruke tegning både som språkform og som verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger i gitt målestokk
  • kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging, gjennomføring og læringsorientert vurdering på en måte som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
  • kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer

Generell kompetanse

Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser, krever konsentrasjon og aktiviserer kroppen
  • kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • kan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljøet
  • kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer

Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10

Studenten

  • er fortrolig med erfaringsbaserte læringsformer og har innsikt i hvordan selvstendige undersøkelser og skapende arbeidsformer kan bidra til å løse ulike form- relaterte problem

Hjelpemidler ved eksamen

Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt praktisk arbeid i ulike materialer og teknikker på verksteder. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier (både praktisk og teoretisk).

Vurderingsuttrykk

The following grading scale is used: A to E for pass and F for no pass.

Sensorordning

The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.

Opptakskrav

Eksamensform

Individuell muntlig og digital presentasjon på 10 minutter av et trukket arbeidskrav videreutviklet og presentert i en didaktisk sammenheng. I tillegg er det 5 minutter per kandidat til spørsmål og kommentarer fra sensorene. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.

Kandidaten skal også levere et refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10 % knyttet til eksamenstemaet og forankret i faglitteratur, før selve eksamensdagen. Frist for innlevering av refleksjonsnotatet (leveres digitalt) fastsettes av faglærer. Notatet gjøres tilgjengelig for ekstern sensor før eksamensdagen.

Det gis 2 ukers forberedelsestid og veiledning før eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter må både den digitale presentasjonen og refleksjonsnotatet omarbeides.