EPN-V2

UTVB2210 Education and Religion in Development Emneplan

Engelsk emnenavn
Education and Religion in Development
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I bacheloremnet skal studentene erfare at studieopphold ved institusjoner utenfor Norge gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Studieoppholdet byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.

Perioden stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder. I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Det kreves godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen avholdes i slutten av fordypningsperioden i 8. semester. Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 15 minutter til presentasjon og om lag 20 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen i fordypning

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Læringsutbytte

At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:

Knowledge

The student

  • has knowledge of the role of education for development in international policy programs, historically and at present
  • has knowledge of the content, and challenges raised by, education as Right based Development anchored in international educational policies and conventions
  • has knowledge of the impact of religious traditions on educational systems in different contexts, historically and at present, with a specific focus on the global South
  • has knowledge of educational systems, colonial legacies, and decolonial debates
  • has knowledge of the role of education for development for people in marginalized situations
  • has knowledge of effects of globalized educational systems and commodification of education

Skills

The student

  • can reflect critically on the role of education in the process of change in society and how religious traditions interplay
  • can transfer theoretical and practical knowledge of the role of education in development processes, onto new research, with help of established and acknowledged methodology and academic guidance, for then be able to unfold improved knowledge of the field

General competence

The student

  • is familiar with issues related to education, religion and development and can present them in an independent way, individually, and as part of a group, orally and in writing, with high academic ethical and moral standards
  • can through knowledge of varied contexts where education play a role in developmental processes, critically discuss, and acknowledge, diverse sets of solutions and outcomes, to promote positive change

Innhold

Education, knowledge and competence are crucial elements in strategies for, and theories on, development. Religion and spirituality might influence educational systems in many contexts, in either overt or implicit forms. The course thematizes how educational systems change and gain new roles and importance through modernization- and globalization processes, on both global and local levels. It emphasizes how education might enable individual empowerment, stimulate national consolidation and contribute to poverty reduction, and further how to utilize education to promote positive change, specifically related to development processes in the global South.

The course describes, and critically discusses issues connected to education as a right-based developmental tool, anchored in the UN Declaration of Universal Human Rights, the UN Convention on the Rights of the Children, and ideas of Global Citizenship Education for global, sustainable solutions. It also describes and discuss the crucial role education play in emergencies, crises and conflicts for millions of displaced people, especially children.

As religious systems and ideologies have influenced, and still might affect educational traditions and systems in many parts of the world, the course critically discusses how religion intersects educational systems in different contexts and uncovers possible challenges on both curricular content and pedagogies. The course problematize how educational systems in many parts of the global South are marked by colonial legacies, ongoing coloniality of knowledge and education, in addition to decolonial debates. As part of these discussions, the course includes how western-based churches and missions historically influenced, and in many places still influence, educational systems in the global South.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To be admitted to the examination the student shall fulfil the following course work requirement: one individual assignment on 1200 words (+/- 10%), on a given topic. The student shall formulate a problem based on the topic and answer the problem. The assignment shall be submitted within the set deadline. If necessary, the student and teacher can agree on an extended deadline for submission of the assignment. The assignment is evaluated with ‘accepted’ or ‘not accepted’ and will be evaluated by co-students in small groups of three - to four students, and in collaboration with the teacher, based on a template and instruction, given by the teacher, and announced in detail on Canvas. The work requirement gives the students an opportunity to reflect on central topics in the course literature, and function as an exercise for both the writer and the co-students, on how to interpret exam questions. Students who get ‘not accepted’ on their assignment may rewrite and submit a new version of the assignment at a date set by the teacher. This assignment is evaluated with ‘accepted’ or ‘not accepted’ by the teacher.

Vurdering og eksamen

Final assessment will be based on a 6-hour individual written school exam, based on a given topic. The writing of the assignment must show knowledge of the course literature. If other literature is referred, this cannot replace use of course literature, however it may function as additional literature.

The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:

  • Individuelt refleksjonsnotat i tilknytning til fordypningsoppgaven, omfang 2000 ord +/- 10%

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Minimum to veiledninger med faglærer
  • Praksisoppsummerende presentasjon

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Opptakskrav

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner og forelesninger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, ute i felt, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisning foregår også på tvers av fordypningsemnene. Det gis muntlige og skriftlige oppgaver med respons fra medstudenter og faglærere.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning på muntlige og skriftlige presentasjoner av fordypningsarbeidet underveis som en del av undervisnings- og arbeidsformene. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat.

Praksisstudier

Praksisopplæringen i fordypningen består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted.

Ved fravær fra praksisperioden, må dette være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.

Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).