EPN-V2

UTVB2200 Education and Religion in Developmnet - Intermediate Level Course description

Course name in Norwegian
Utdanning og religion i utvikling
Study programme
Bachelor's Programme in Development Studies
Education and Religion in Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

The course description is approved 22.05.12 by the Dean on behalf of the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies and revised 23.05.13. Minor change approved 03.06.2016. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11.05.17.

The Faculty of Education and International Studies at Oslo and Akershus University College (HiOA) offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This course on 'Education and Religion in Development' is a course at the intermediate level and gives 10 ECTS credits.

The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities. The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

Required preliminary courses

See programme description.

Learning outcomes

At the end of the course the student has obtained the following learning outcomes:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the role of education in the process of social change
  • the role of different religious traditions as part of educational systems, and how these traditions interplay with patterns of change in different regions in the South
  • the role of education in nation building and in influencing individual growth, intellectually and emotionally
  • the Rights Perspective and how the policy goal of 'Education for All' relates to the needs of various groups in society
  • the relationship between religion, educational systems and politics, and how numerous conflicts are related to religious identities
  • the influence of religion both on changing and maintaining social organization, and how it intersects with other differences

Skills

The student

  • can reflect critically on the role of education in the process of change in society and how religious traditions interplay

General competence

The student

  • is familiar with issues related to education, religion and development and can present them in an independent way, orally and in writing

Content

Ved siden av å dele utvalgte teorier med det teoribaserte emnet i sjette semester av bachelorstudiet (UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring), fokuserer dette emnet på de temaer som inngår i emnet UTVB3002 En introduksjon til utviklingsindustrien i femte semester, med ytterligere fordypning:

  • Hovedtrekk i den globale utviklingsindustrien
  • Norsk utviklingspolitikk i historisk og sammenlignende perspektiv
  • Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap
  • Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende faglig kunnskap om én eller flere typer utviklingsintervensjoner (avhengig av hospitantplass) - bistand, samstemmighetspolitikk, talsmannsvirksomhet og transnasjonal aktivisme; næringslivets samfunnsansvar; samt formidlingen av slike intervensjoner
  • har faghistorisk og erfaringsbasert kunnskap og oversikt over praksisfeltet og utviklingsteori relevant for dette feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur, egen innsamlet og foreliggende data i et selvstendig arbeid med tema innenfor emnet
  • kan gi en skriftlig framstilling av en problemstilling innen praksisfeltet, basert på samfunnsvitenskapelig teori og metode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte kritisk ulike tilnærminger til utviklingsintervensjoner i lys av relevant teori
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i praksisfeltet og i studier av dette
  • har gjennom hospitering ervervet kompetanse på arbeidsmåter og profesjonsutfordringer i praksisfeltet

Course requirements

Underveis i emnet hospiterer studentene i sin vertsorganisasjon og får dermed førstehånds innsikt i og erfaring fra utviklingsindustrien.

Det gis forelesninger og seminarer. Studentene følger disse web-basert og/eller på campus, avhengig av hvor de har hospitantplass.

Forelesninger tar utgangspunkt i det felles kjernepensumet. I seminarer har studentene to obligatoriske framlegg; idéutkast og prosjektskisse for bacheloroppgaven (studentene som har hospitantplasser hos UNHCR i Genève gjør dette via Skype). Her drøftes dessuten hvordan de oppdragene studentene har fått i respektive vertsorganisasjoner kan knyttes sammen med bacheloroppgaven.

Studenten skal fortrinnsvis skrive sin bacheloroppgave basert på en problemstilling tilknyttet det oppdraget han/hun har som hospitant. Problemstilling skal godkjennes av faglærer. Oppgaven skal dessuten være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av valgte tema.

I skriveperioden gis det individuell veiledning. Oppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.

Assessment

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent for at studenten skal kunne få avlegge eksamen. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene får delt kunnskap og perspektiver med hverandre.

  1. Individuelt skriftlig idéutkast for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
  2. Framlegg av idéutkastet i seminar (ca. 10 minutter)
  3. Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
  4. Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering/utførelse av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av faglærer.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Permitted exam materials and equipment

Avsluttende vurdering består av to deler:

  • En 72-timers hjemmeeksamen med grunnlag i pensum der studenten besvarer to av fire oppgitte oppgaver. Hver av de to besvarelsene skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
  • Individuell bacheloroppgave (7000 ord +/- 10 %)

Gitt ulike varigheter i hospitering hos vertsorganisasjoner i respektivt Oslo og Genève, vil innleveringsfrist på bacheloroppgaven variere: Studenter i Oslo leverer oppgaven innen gitt frist ved utgangen av vårsemesteret, mens studenter som hospiterer ved UNHCR i Genève leverer sin bacheloroppgave innen gitt frist medio september (i påfølgende semester; vitnemål utstedes etter sensur i oktober).

Samlet karakter

Det gis en samlet karakter basert på karakter på bacheloroppgaven. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter for emnet.

Ny/utsatt eksamen

Hver av delene står som selvstendige eksamener; ved gyldig fravær eller ikke bestått eksamen må kun den aktuelle eksamen tas opp igjen. Hjemmeeksamen tas på nytt. Bacheloroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Hjemmeeksamen gis karakter bestått/ikke-bestått

Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Admission requirements

Hjemmeeksamen: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av eksamener og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studenter i gruppen til gode.

Bachelor-/semesteroppgave: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor.