EPN-V2

UTVB2100 Utvikling og migrasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Development and Migration - Intermediate Level
Studieprogram
Utviklingsstudier påbygging - Development and Migration
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Enkeltemner knyttet til bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  1. Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
  2. Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
  3. Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
  4. Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
  • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

Ferdigheter

Studenten

  • har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • har fått verdifull arbeidslivserfaring
  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Læringsutbytte

Upon successful completion of the course, the student should master the following learning outcomes:

Knowledge

The student

  • knows the main analytical approaches and key themes and terms in the study of migration, development and globalisation
  • knows consequences of migration in both sending and receiving communities

Skills

The student

  • can reflect critically on migration as historical processes involving social networks and individual needs
  • can differentiate theoretically and methodologically between macro , meso and micro levels of historical and social analysis

General competence

The student

  • knows how to link development and migration to cross-cultural issues and diversity
  • is able to apply this knowledge in new academic contexts

Innhold

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Arbeids- og undervisningsformer

The course will be running full time for six weeks. Some seminar activities can be included in the course programme, where students are expected to participate actively.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To qualify to sit for the final exam, the student is required to write an academic paper of 2000 words (+/- 10%) on a given topic. This will enable the student to engage with the course literature and critically reflect on a particular topic. The assignment must be submitted digitally through OsloMet's Learning Management System and within the stipulated deadline. No individual supervision will be provided for this paper.

The paper will be assessed by peer review as either 'approved' or 'not approved'. Students who do not get the required pass may rewrite and resubmit their paper once within a given deadline. Students who due to illness or other documented reasons for legal absence fail to submit this coursework requirement within the set deadline, can be given a new deadline. In this case, the student shall present the documents confirming his/her illness/reason.

Vurdering og eksamen

The final assessment of this module consists of a four hours written exam.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student can apply for a new or postponed exam. New or postponed exam is offered within a reasonable time span following the regular exam. Submission and assessment of this will be in accordance with the conditions originally applicable.

The student is responsible for applying to sit for a new or postponed exam within the deadlines stipulated by OsloMet and the Faculty of Education and International Studies. The regulations governing examinations are set out in the document -Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Særskilte retningslinjer for bruk av KI gis ved studiestart.

Vurderingsuttrykk

Bacheloroppgaven gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F gis ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Ved siden av å dele innhold med emnet for teoribaserte bacheloroppgave (UTVB3300), fokuserer dette emnet på spesifikke temaer knyttet til hospitering:

  • Hovedtrekk og arbeidsmåter i den globale utviklingsindustrien
  • Norsk utviklingspolitikk - herunder arbeidet til frivillige organisasjoner
  • Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap - herunder næringslivets samfunnsansvar
  • Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien