EPN-V2

UTVA6100 Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

  • Forkunnskapskrav

    ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
    • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
    • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan veilede ungdom og voksne om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
    • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
    • kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

    Generell kompetanse

    Studentene

    • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
    • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
    • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring
  • Innhold

    • Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
    • Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
    • Karrierelæring i et livslang perspektiv

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres gjennom en multimodal tekst.
    2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

    Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

    Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

    Ny/utsatt eksamen

    Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.