Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6100 Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring
- Study programme
-
Facilitators of Educational options
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
Introduction
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.
Required preliminary courses
ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
- har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede ungdom om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
- kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
- kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier
Generell kompetanse
Studentene
- kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
- kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
- kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring
Content
- Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
- Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
- Elevmedvirkning og lærelyst i utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres gjennom en multimodal tekst.
- Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.
Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om obligatorisk deltakelse på 80 % av all organisert undervisning for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått / ikke bestått
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.