Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6100 Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring Emneplan
Innledning
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i faget utdanningsvalg og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og veiledning i faget. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
- har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elevene om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
- kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
- kan legge til rette for at elevene skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier
Generellkompetanse
Studentene
- kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
- kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
- kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
- Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
- Elevmedvirkning og lærelyst i utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til utdanningsvalg. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord. Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, individuell
Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg i utdanningsvalg. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, men det skal benyttes korrekt kildehenvisning
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet