EPN-V2

UHPED6000 Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
Studieprogram
Pedagogisk basiskompetanse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler. Gjennom kurset skal deltakerne opparbeide grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå).

Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.

Emnet er lagt opp som en serie med fem todagers samlinger, egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier, miniprosjekter med innlevering, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.

På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av kurslederne i forbindelse med det avsluttende prosjektarbeidet og dokumentasjon av kompetanse. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver.

Forkunnskapskrav

Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse.

Nytilsatte og andre som har lovbestemt plikt om gjennomføring av basiskompetanse i forbindelse med ansettelse og opprykk til undervisnings- og forskerstillinger gis prioritet, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (lovdata.no). Andre søkere gis adgang til kurset så langt det er plass.

Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet. Det er ønskelig at deltakerne har hatt undervisning i minimum et semester når de søker opptak på kurset.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
  • vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
  • vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
  • vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse
  • vise og anvende kunnskap om veiledning i høyere utdanning (bachelor- og masternivå)

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget utdanningsprogram
  • anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
  • bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap
  • kritisk vurdere hvordan digitale verktøyer påvirker forståelser av profesjonskunnskap og læringsprosesser i eget fagfelt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
  • videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
  • demonstrere utdanningsfaglig kompetanse
  • identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring

Innhold

Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:

  1. Studenters læring – perspektiver og praktisk tilrettelegging. Ulike undervisningsformer. Underviserrollen.
  2. Planlegging og gjennomføring av undervisning i høyere utdanning. Fagforskjeller og –likheter i læring og undervisning. Læringsutbyttebeskrivelser og kvalifikasjonsrammeverk.
  3. Vurdering, tilbakemeldinger og veiledning. Studentevaluering av utdanning.
  4. Profesjonskunnskap, profesjonsutdanninger og profesjonalisering. Sammenhenger mellom ulike kunnskapsformer i utdanningsprogrammer.

Arbeids- og undervisningsformer

The focus is on basic mechanics relevant to the study program. The course provides important basic knowledge that is used in other courses later in the study.

Vurdering og eksamen

None beyond admission requirements.