EPN

UHPED6000 Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler. Gjennom kurset skal deltakerne opparbeide grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå).

Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i. 

Emnet er lagt opp som en serie med fem todagers samlinger, egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier, miniprosjekter med innlevering, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.

På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av kurslederne i forbindelse med det avsluttende prosjektarbeidet og dokumentasjon av kompetanse. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse.

Nytilsatte og andre som har lovbestemt plikt om gjennomføring av basiskompetanse i forbindelse med ansettelse og opprykk til undervisnings- og forskerstillinger gis prioritet, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Andre søkere gis adgang til kurset så langt det er plass.

Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet. Det er ønskelig at deltakerne har hatt undervisning i minimum et semester når de søker opptak på kurset.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning

  • vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt

  • vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering

  • vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse

  • vise og anvende kunnskap om veiledning i høyere utdanning (bachelor- og masternivå)

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget utdanningsprogram

  • anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer

  • bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap

  • kritisk vurdere hvordan digitale verktøyer påvirker forståelser av profesjonskunnskap og læringsprosesser i eget fagfelt

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning

  • videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid

  • demonstrere utdanningsfaglig kompetanse 

  • identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til kurslitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

 

Praksis

Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av besøk i hverandres undervisning (kollegaveiledning). Kollegaveiledningsarbeidet foregår i tverrfaglige grupper på 4-5 deltakere. Gruppen jobber sammen gjennom hele semesteret, og hver av deltakerne velger en undervisningsøkt (for eksempel forelesning, seminarundervisning, veiledning) der resten av gruppen inviteres inn som observatører.

 

 

Innleveringer

 

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på samlinger.

 

I forkant av hver samling fullfører deltakerne 1-3 oppgaver, som leveres på Canvas til fastsatte frister. Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Detaljert informasjon om innleveringene blir publisert i Canvas. I tillegg skal det leveres en grupperapport fra kollegaveiledningsarbeidet.

 

For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst 75 prosent av samlingene, samt ha dokumentert pedagogisk basiskompetanse gjennom innleveringer, kollegaveiledning og et selvvalgt prosjektarbeid som leder til en avsluttende prosjektrapport. Det er obligatorisk å delta på hele første samling.

 

Fravær fra en samling fritar ikke fra innleveringer knyttet til tema for samlingen. I tilfelle en deltaker er fraværende fra en hel samling (og dermed en innholdskomponent i emnet) må arbeidet med denne komponenten dokumenteres særegent i form av et notat der en problemstilling innen temaet drøftes i lys av kurslitteraturen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til kurslitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.

 

Praksis

Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av besøk i hverandres undervisning (kollegaveiledning). Kollegaveiledningsarbeidet foregår i tverrfaglige grupper på 4-5 deltakere. Gruppen jobber sammen gjennom hele semesteret, og hver av deltakerne velger en undervisningsøkt (for eksempel forelesning, seminarundervisning, veiledning) der resten av gruppen inviteres inn som observatører.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av to deler:

  1.  Pedagogisk profileringsdokument (4-6 sider, individuell innlevering). I profileringsdokumentet skal studenten beskrive og begrunne din tilnærming til undervisning, læring og vurdering. Notatet utarbeides med referanse til relevant forskningslitteratur og til egen praksis, og med utgangspunkt i ditt konkrete fagområde/profesjonsfelt. I dokumentet skal du også legge vekt på:

  • studenters læring og framtidige profesjonelle praksis

  • utvikling av egen undervisning

  • kollegial involvering

  • en forskende tilnærming

 

  1. Faglig rapport. I denne innleveringen skal studenten presentere og analysere (en) utfordring(er) knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Velg gjerne et spørsmål/en utfordring som er relevant for eget fagområde/ egen undervisning. Omfang: 3500-4500 ord (eksl. litteraturliste) dersom man skriver alene - 5500-7000 ord dersom man samarbeider i gruppe.

 

Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

 

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

 

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

 

Vurderingsuttrykk: Bestått – Ikke bestått.

 

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det pedagogiske profileringsdokumentet og den faglige rapporten vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom ett av arbeidene vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.

 

Tilsynssensor

Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.