EPN-V2

UHPED6000 Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
Studieprogram
Pedagogisk basiskompetanse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler. Gjennom kurset skal deltakerne opparbeide grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå).

Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på undervisning og læring i høyere utdanning og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.

Emnet er lagt opp som en serie med fire todagers samlinger (og en siste, femte, én dags avsluttende samling), egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier, miniprosjekter med innlevering, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.

På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og deltakerpresentasjoner. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av kurslederne i forbindelse med det avsluttende prosjektarbeidet og dokumentasjon av kompetanse. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver og prosjekt.

Forkunnskapskrav

Emnet er primært rettet inn mot tilsatte som har undervisningsoppgaver ved OsloMet – storbyuniversitetet, men som mangler pedagogisk basiskompetanse. Nytilsatte og andre som har krav om gjennomføring av basiskompetanse gis prioritet. Det forutsettes at deltakerne har undervisningsoppgaver når de gjennomfører emnet. Det er ønskelig at deltakerne har hatt undervisning i minimum et semester når de søker opptak på kurset.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • velge, begrunne og vurdere undervisnings-, lærings- og vurderingsformer på basis av avansert kunnskap om eget fagfelt, grunnleggende utdanningsfaglig kunnskap, og inngående innsikt i de faglige krav som gjelder i høyere utdanning
  • vise inngående kunnskap om egen profesjonsutdannings særegne karakter og grunnleggende kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning og profesjonalisering generelt
  • vise kunnskap om studenters læring i høyere utdanning og sammenhenger mellom undervisning, læring og vurdering
  • vise og anvende kunnskap om FoU-basert utdanning og sammenhengen mellom profesjonsutdanning og praktisk yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk analysere egen undervisning og studentenes læringsinnsats og læringsutbytte og bidra til å videreutvikle utdanningskvaliteten ved eget studium
  • anvende et spekter av studentaktive undervisningsformer
  • kritisk analysere og forbedre egen undervisning og bidra i å utvikle utdanningskvalitet i kollegiale fagfellesskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering som er relevant for egen undervisning
  • videreutvikle sin pedagogiske kompetanse på egenhånd og i kollegialt samarbeid
  • demonstrere utdanningsfaglig kompetanse
  • identifisere studentene som ressurs i undervisning og læring

Innhold

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, ulike typer forskningsspørsmål, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

Modulen kvalitative design omfatter ulike metoder for produksjon av et empirisk materiale, som intervju, fokusgruppe og observasjon/feltarbeid, samt foreliggende materiale som dokumenter, materiale fra internett og tekster som kan gjøres til gjenstand for kvalitativ analyse. Videre omfatter emnet bearbeiding og analyse av kvalitativt materiale, ulike analyseperspektiver og -tradisjoner, formidling av resultater og generaliseringsmuligheter av kunnskap fra kvalitative studier.

Vurdering og eksamen

Vurdering

Vurdering av deltakernes faglige bidrag, individuelt og som gruppe, inngår i kurset.

Avsluttende vurdering består av to deler som leveres som to samlede dokument, eller i digitalt bloggformat.

  1. Utdanningsfaglig portefølje, som inneholder 1) en kort (ca. en side) presentasjon der du presenterer din utdanningsfaglig profil og kompetanse, 2) de fire innleveringene i kurset, i opprinnelig eller videreutviklet form og 3) skisse av plan for videre utvikling av utdanningsfaglig kompetanse.
  2. Prosjektrapport. Tema for prosjektrapporten, format og omfang avtales med og godkjennes av kursleder, og skal være innenfor minst ett av de fire områdene i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet. Arbeidet skal vise utdanningsfaglig kompetanse i å presentere og analysere utfordringer knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Det er ikke et fast krav til antall ord/sider, men arbeidsomfanget er beregnet til ca. 50 timer og rapporten bør avspeile dette. Prosjektrapporten kan leveres i gruppe eller individuelt.

Frist for innlevering: En uke etter siste samling.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
  • avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som intervju, observasjon/feltarbeid, fokusgruppe, tekst/dokumenter
  • avansert kunnskap om ulike analysetradisjoner innenfor kvalitativ metode
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon
  • innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
  • utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
  • utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
  • tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
  • vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk

Generell kompetanse

Studentene

  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid.