Programplaner og emneplaner - Student
UHPED6000 Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching and Learning in Professional Education-Introduction for Academic Staff
- Studieprogram
-
Pedagogisk basiskompetanse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Basisemnet i universitets- og høgskolepedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet er et obligatorisk kvalifiseringstilbud som skal fylle minstekravet til pedagogisk basiskompetanse for faglig tilsatte ved universitet og høyskoler.
Emnet tar utgangspunkt i høgskolens mål om å styrke FoU-basert utdanning og utvikling av en tydelig profesjonsprofil.
Emnet sikter mot å ivareta en generell profesjonsrettet profil på universitetspedagogikken og ha en høy relevans til den enkelte utdanning og deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis. Emnet legger vekt på teoretisk og forskningsbasert grunnlagskunnskap, og er innrettet mot praktiske aspekter ved undervisning, læring og vurdering. Det forutsetter, og bygger videre på, at deltakerne har høy kompetanse i de fagene de underviser i.
Differensieringen mellom ulike deltakeres fagbakgrunn og undervisning skjer først og fremst gjennom emnets pensumlitteratur, tema for innleveringene mellom samlingene og prosjekt som leder til avsluttende prosjektrapport om selvvalgt tema.
Emnet har følgende fire, brede innholdskomponenter:
- Undervisning i profesjonsutdanningene. Læreplaner. Lærerrolle. FoU-basert undervisning. Ulike undervisningssituasjoner. Fagforskjeller og –likheter.
- Studenters læring, perspektiver og tradisjoner. Undervisning, feedback og veiledning. Gruppeundervisning og gruppearbeid.
- Vurdering, akademiske standarder, studentevaluering av utdanning, medstudentvurdering.
- Kunnskap om profesjon, profesjonsutdanning, profesjonalisering. Høyere utdanning.
Basisemnet er lagt opp som en serie med fire todagers samlinger (og en siste, femte, éndags avsluttende samling), egeninnsats før/mellom samlingene i form av litteraturstudier, oppgaver, kollegaveiledning og et prosjektarbeid.
På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, framlegg av litteratur, plenums- og gruppediskusjoner, og miniforelesninger/øvelser. Det forutsettes at deltakerne deltar aktivt i å forme emnets innhold og opplegg. Arbeid mellom samlingene og prosjektarbeidet skal knyttes tett opp til deltakernes egen arbeidssituasjon. Deltakerne vil få veiledning av undervisningsteamet i forbindelse med arbeidsoppgaver mellom samlingene og prosjektarbeidet. Deltakerne skal også selv bidra i veiledning av hverandre gjennom kollegaveiledning og gjensidig veiledning av oppgaver og prosjekt.
Det vil bli lagt opp til at deltakerne bidrar med erfaringer og synpunkter om emnets innhold og gjennomføringen.
Forkunnskapskrav
Emnet omhandler elektriske kretser. Viktige temaer er lineære kretser og hvordan enkle kretser kan konstrueres ut fra spesifikasjoner, likestrøm- og vekselstrøm, og frekvensselektive kretser.
Læringsutbytte
Ingen ut over opptakskrav.
Innhold
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til en kombinasjon av teoretiske studier og refleksjon, kombinert med praktisk øvelse. Det forutsettes at deltakerne holder framlegg om temaer i emnet, knyttet til pensumlitteraturen og/eller egne erfaringer. Deltakerne skal bidra til egen og andres læring gjennom å være forberedt, delta aktivt på samlingene og gi hverandre kommentarer på notater som skrives mellom samlingene.
Praksis
Det gjennomføres miniprosjekter knyttet til egen undervisning før/mellom samlingene. Informasjon om miniprosjektene gis i god tid før samlingene. Observasjon av og veiledning av hverandres undervisning inngår som en praksiskomponent i emnet i form av presentasjoner på samlingene og besøk i hverandres undervisning.
Innleveringer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente innleveringer og deltakelse på samlinger. Emnet har fire innleveringer. Hver av innleveringene knyttes opp til tema for kommende samling, og består av å gjennomføre et arbeid (omfang: én til tre timer) og skrive et notat på maksimum 1000 ord (omfang: fire til fem timer). Notat skal legges på Canvas til fastsatt frist.
På bakgrunn av undervisning, faglig arbeid og tilbakemelding i løpet av emnet arbeider studentene videre med innleveringene frem til avsluttende vurdering. For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk», under.
Innleveringene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Innleveringene danner grunnlag for vesentlige deler av arbeidet på samlingene. Mer detaljert orientering om de enkelte innleveringene vil foreligge ved emnestart.
For å få emnet godkjent må deltakerne ha deltatt på minst 75 prosent av samlingene, samt ha dokumentert pedagogisk basiskompetanse gjennom innleveringer, kollegaveiledning og et selvvalgt prosjektarbeid som leder til en avsluttende prosjektrapport. Fravær fra en samling fritar ikke fra innleveringer knyttet til tema for samlingen. I tilfelle en deltaker er fraværende fra en hel samling (og dermed en innholdskomponent i emnet) må arbeidet med denne komponenten dokumenteres særegent i form av et notat der en problemstilling innen temaet drøftes i lys av pensumlitteraturen.
Datoer for undervisning våren 2019
- samling 1: Uke 4. 22. – 23. jan. (tirsdag - onsdag). Soria Moria( endringer kan forekomme )
- samling 2: Uke 9. 26.-27. feb. (tirsdag-onsdag)
- samling 3: Uke 13. 26.-27. mars (tirsdag-onsdag)
- samling 4: Uke 19. 6.-7. mai (ma. - tir)
- samling 5: Uke 22. 27.mai (man)
Frist for å levere inn portefølje og avsluttende prosjektrapport: 5. juni 2019
Sensurfrist: 01. july 2019
Oversikt over samlingene med tilhørende litteratur
Vi vil i god tid før hver samling legge ut en detaljert plan for kommende samling på Canvas med nærmere plan for samlingene og beskrivelse av forarbeid/innleveringer. Innleveringene skal brukes aktivt i kurset. De må lastes opp i Canvas senest fredag før samling. De som er i samme gruppe må lese hverandres innleveringer. Hovedtemaene i kurset, undervisning, læring, vurdering og profesjonskunnskap, er tett knyttet til hverandre, og aspekter ved alle temaene vil være aktuelle under alle samlingene. Et av hovedpoengene med kurset er å se temaene i sammenheng.
Nedenfor gis en oversikt over hovedtemaer og innleveringer til samlingene(vår 2019 og høst 2018). Deltakerne vil også gjennomføre observasjon og veiledning av hverandres undervisning. Se emneplanen for mer informasjon om kursopplegget.
Universitetspedagogikk Vår 2019
***********************************
Samling 1. Uke 4. 22. – 23. jan. (tirsdag - onsdag). Hotell Soria Moria
Tema: Undervisning i profesjonsutdanningene: introduksjon til kurset, undervisning og læring, pedagogikk som praksis og perspektiv, kriterier for god undervisning, FoU-basert undervisning
Innleveringer og litteratur: Beskrivelse av en utfordrende undervisningssituasjon
Dysthe (2006), Havnes (2014), Hattie (2009), Kyvik og Vaagan (2014), Skodvin (2006)
***********************************
Samling.2. Uke 9. 26.-27. feb. (tirsdag-onsdag). Rom: Pilestredet 46. KK-lounge(26.02) og Pilestredet 46. PROLAB(27.02)
Tema: Læring – perspektiver og praksis: studenters læring, perspektiver og tradisjoner, gruppeundervisning/gruppearbeid, involvering av studenter i undervisning, digitale ressurser
Innleveringer og litteratur: Intervju med studenter om deres arbeid med studiet (tidsbruk, læringsstrategier)
Deslauriers et al. (2011), Freeman et al. (2014), Rohrer og Pashler (2010), Erstad (2015), Fossland (2015)
***********************************
Samling. 3. Uke 13. 26.-27. mars (tirsdag-onsdag). Rom: Pilestredet 46. PA308(begge dagene)
Tema : Vurdering og evaluering: summativ og formativ vurdering, studieevaluering av undervisning, læringsutbytte og læringsutbyttebeskrivelser
Innleveringer og litteratur : Intervju med kollegaer om hvordan de gir tilbakemelding til studenter
Kjeldssen (2006), Hattie og Timperley(2007), Nicol og Macfarlaine-Dick (2006), Prøitz (2015), Bloxham et. al.(2016)
***********************************
Samling. 4. Uke 19. 6.-7. mai (mandag. - tirsdag). Rom: PA308(begge dagene)
Tema: Profesjonskvalifisering: profesjon og profesjonalisering, sammenheng i profesjonsutdanningene, læring i yrket
Innleveringer og litteratur: Beskrivelse av en vellykket Undervisningssituasjon
Mausethagen og Smeby (2017) kapitlene 1, 2, 3, 4, 10 og 16
***********************************
Samling. 5. Uke 22. 27.mai (man). Rom: Pilestredet 46. PROLAB
Tema: Framlegg av avsluttende prosjekt (introduseres på første samling og arbeides med hele semesteret)
Innleveringer og litteratur: ingen
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for de fysiske lover som gjelder for elektriske kretser.
- kan forklare forholdet mellom strøm og spenning i likestrøms- og vekselstrømskretser med motstander, spoler og kondensatorer, samt strøm- og spenningskilder.
- kan sette opp ligninger for ideelle operasjonsforsterkere.
- kan beskrive matematisk resistive kretser med operasjonsforsterkere.
- kan beskrive og forklare begrepet frekvens i førsteordens kretser.
Ferdigheter
Studenten
- kan beregne strøm, spenning og effekt i likestrøms- og vekselspenningskretser
- kan konstruere og løse kretser med operasjonsforsterkere
- kan utlede og bruke transferfunksjoner for frekvensselektive kretser av første orden
- vet hvordan instrumenter som voltmeter, amperemeter og oscilloskop brukes og når de skal brukes.
- kan konstruere kretser etter skjema og feilsøke disse
- kan bruke leverandørmanualer og datablad for komponenter
Generelle kompetanse
Studenten
- kan forklare hensikten med enkle standardkretser og dele opp større kretser i kjente delkretser.
- kan spesifisere en løsningsmetodikk for å analysere en elektrisk krets.
- kan designe og spesifisere likestrømskretser.
Opptakskrav
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Fem laboratorieøvinger med tilstedeværelse.
Protokoll må være godkjent etter hver laboratorieøvingen før man forlater laboratoriet.
Emneansvarlig
Teoriundervisning, laboratoriearbeid.