EPN-V2

TRTEK1000 Trafikkteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Transportation Engineering and Management
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Trafikkteknikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Transport er en viktig del av samfunnsutviklingen. Samfunnets krav til effektiv og trafikksikker framkommelighet øker. For å ivareta en sikker, miljøvennlig og effektiv framkommelighet trenger vi regelverk og dyktige fagpersoner til å forvalte og utvikle fagområdet.

Transportbildet i Norge er under stor utvikling og behovet for nye transportmåter og løsninger øker med befolkningsveksten og sentraliseringen i storbyene. Behovet for kompetanse om hvordan trafikk avvikles og hva som er premissgivende for måten vi transporterer oss på, er stort. For å møte dagens og fremtidens utfordringer innen mobilitet, gir dette emnet utdypende kunnskap i problemstillingene og mulighetene knyttet til trafikkavvikling både på strekninger og i kryss, samt omkringliggende temaer.

Dette emnet er et videreutdanningstilbud på 10 studiepoeng som ikke inngår i et overordnet program på OsloMet og som er svært relevant for personer med jobb innenfor transportsektoren.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav

Læringsutbytte

Emnet omfatter fordypning i ulike forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
  • har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
  • har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
  • har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
  • kan analysere brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
  • kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
  • kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø

Vurdering og eksamen

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

- minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter. Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Sensorordning

Ingen.

Opptakskrav

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.