EPN-V2

TRFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig, effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon. Emnet bygger på FO912A.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen utover opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
    • stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
    • sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
    • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
    • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger

    Kunnskap

    Dette krever at studenten kan

    • regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
    • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
    • bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger og taylorpolynomer
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
    • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
    • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
    • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
    • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
    • regne med komplekse tall

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
    • vurdere resultater fra numeriske beregninger og forstå grunnleggende numeriske algoritmer som bruker tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende og forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens
    • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tre individuelle innleveringer hvor bruk av programvare inngår.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.