EPN

TOSSF1200 Verdenshistorie, globalisering, individ og samfunn. Emneplan

Engelsk emnenavn
Global History, Globalization, the Individual and Society.
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hovedtrekk i verdenshistorien fra de store elvekulturene fram til i dag
  • har kunnskap om europeisk ekspansjon
  • har kunnskap om den industrielle revolusjon, årsak og virkninger i et globalt perspektiv
  • har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø i utvalgte regioner
  • har kunnskap om migrasjon i et historisk og aktuelt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
  • kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan innhente og bruke statistikk fra SSB og andre sentrale nettressurser

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
  • har innsikt i barns og unges forståelse av faget

Innhold

Temaer i dette emnet:

Lange linjer og vendepunkter i verdenshistorien, globalisering

  • Tidlige sivilisasjoner
  • Ressursgrunnlag og bærekraftig samfunnsutvikling
  • Europeisk ekspansjon: Oppdagelser og erobringer
  • Den industrielle revolusjon
  • Regional fordypning
  • Migrasjon og transnasjonalitet

Individ og samfunn

  • Sosialisering, kulturmøter og identitet
  • Styreformer og beslutningskanaler
  • Makt og påvirkning: massemedienes rolle
  • Politikk og samfunnsinstitusjoner i Norge og internasjonalt

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig fagtekst om grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag (1000 ord)
  • Individuelt refleksjonsnotat basert på observasjoner eller erfaringer fra praksis (1000 ord)
  • Deltakelse i muntlig presentasjon på 10 minutter av gruppearbeid med land- eller regionsfordypning.   Det vil bli etablert grupper på 3-4 studenter. Mer detaljerte krav til arbeidet vil bli lagt ut på den digitale læringsplattformen.
  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva inkludert et faglig innlegg på 10 minutter som presenteres muntlig av grupper på 4 studenter. Det vil være et alternativt arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjonen

For å få avlegge eksamen i vårsemesteret må alle arbeidskravene fra både høst- og vårsemesteret være godkjent og eksamen fra høstsemesteret være bestått. I tillegg må studenten ha hatt minimum 80 % deltakelse på ordinær undervisning og deltatt på studietur og ekskursjon.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.

Muntlig eksamen bygger på pensum og på avlagte arbeidskrav fra både emne 1 og emne 2. Det gis to timers forberedelsestid før muntlig eksamen. Nærmere retningslinjer for eksamen vil foreligge ved studiestart. 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Faglige notater kan tas med på eksamen

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes ekstern og intern sensor.