Programplaner og emneplaner - Student
TOSSF1200 Verdenshistorie, globalisering, individ og samfunn. Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Global History, Globalization, the Individual and Society.
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Forkunnskapskrav
The fourth semester of the Bachelor’s programme opens for international student exchange.
This programme option provides insight into contemporary art in relation to context and dissemination.
The course focuses on the development of students’ practical artistic approach, dissemination and theoretical skills. The practical artistic approach is combined with art and dissemination theory and dissemination in practice. The course is organised in the form of two projects and concludes with an exam.
Projects in course:
Project 1: Art, space and installation (individual work). The project involves a practical artistic approach and emphasizes the relationship between concept, context and material. The student will develop critical awareness of their own artistic expression. The project includes a basic introduction to materials and environmental issues.
Project 2: Dissemination of art in practice (group work). In this project the students work with dissemination in practice and emphasizes the relationship between art, context and viewer.
The course ends with an individual exam.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i verdenshistorien fra de store elvekulturene fram til i dag
- har kunnskap om europeisk ekspansjon
- har kunnskap om den industrielle revolusjon, årsak og virkninger i et globalt perspektiv
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø i utvalgte regioner
- har kunnskap om migrasjon i et historisk og aktuelt perspektiv
- har kunnskap om sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
- kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan innhente og bruke statistikk fra SSB og andre sentrale nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
- har innsikt i barns og unges forståelse av faget
-
Innhold
Ilmi G. Mathiesen
-
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organised as practical work and theoretical studies. Working with projects is emphasised. This includes both basic training and working with topics chosen by the students themselves. Students are required to attend workshops and to participate in tuition. The teaching methods used in the course are lectures, seminars, supervision and debates. Students are expected to find relevant reading material. Joint presentations and exhibitions will form the basis for discussion and assessment of students’ work.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig fagtekst om grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag (1000 ord)
- Individuelt refleksjonsnotat basert på observasjoner eller erfaringer fra praksis (1000 ord)
- Deltakelse i muntlig presentasjon på 10 minutter av gruppearbeid med land- eller regionsfordypning. Det vil bli etablert grupper på 3-4 studenter. Mer detaljerte krav til arbeidet vil bli lagt ut på den digitale læringsplattformen.
- Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva inkludert et faglig innlegg på 10 minutter som presenteres muntlig av grupper på 4 studenter. Det vil være et alternativt arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjonen
For å få avlegge eksamen i vårsemesteret må alle arbeidskravene fra både høst- og vårsemesteret være godkjent og eksamen fra høstsemesteret være bestått. I tillegg må studenten ha hatt minimum 80 % deltakelse på ordinær undervisning og deltatt på studietur og ekskursjon.
-
Vurdering og eksamen
The exam project is individual and comprises the following two interrelated parts
1. A three-dimensional work of art
2. An exhibition text (maximum 200 words)
2. An academic text (1200 words +/- 10%)
The exam counts for 100% of the grade given.
The exam result can be appealed.
-
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Vurderingsuttrykk
Grade: A-F
-
Sensorordning
Two internal examiner. External sensor is used regularly.