Studieinfo emne TOSSF1100 2018 HØST
TOSSF1100 Fagdidaktikk og norsk historie, geografi og samfunnskunnskap. Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Didactics and Norwegian History, Geography and Civics.
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Innledning
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
- har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
- har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
- har kunnskap om historiske hovedtrekk i Norge fra den eldste bosetting fram til i dag
- har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
- kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
- har innsikt i barns og unges forståelse av faget
Innhold
Temaer i dette emnet:
Å være lærer i samfunnsfag
- Arbeids- og vurderingsformer i samfunnsfag
- Undervisning om, for og til demokratisk deltakelse
- Konkretisering av begreper som toleranse og likeverd
- Små barn og store spørsmål
- Læreplananalyse og lærebokvurdering
Norge: Historie, geografi og samfunn
- Steinalder, vikingtid, middelalder og dansketid
- Industrialisering og byutvikling
- Forbruk, økonomi og velstandsutvikling
- Politisk ideologier og systemer - med særlig vekt på demokrati, menneskerettigheter og det norske politiske systemet fra 1814 til i dag
- Norge som flerkulturelt samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- Individuelt reisebrev fra studietur til Maihaugen, Eidsvollsbygningen eller Norsk Folkemuseum, (1000-1500 ord).
Det vil være et alternativt arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjonen.
- To korte, individuelle skriftlige oppgaver knyttet til ulike temaer i undervisningen (hver på ca. 500 ord)
- Prosjektorganisert gruppearbeid om det norske politiske systemet. Det vil bli etablert grupper av 3-4 studenter. Arbeidet skal inneholde både et undervisningsopplegg og en IKT-basert presentasjon. Samlet tid til framføring: 35 minutter. Mer detaljerte krav til prosjektarbeidet vil bli lagt ut på den digitale læringsplattformen.
For å få avlegge eksamen i emne 1 må alle arbeidskrav være bestått. I tillegg må studenten ha hatt minimum 80 % deltakelse på ordinær undervisning og deltatt i alle faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 3000 ord).
Fordypningsoppgaven er en individuell hjemmeoppgave som skal bygge på prosjektarbeidet om det norske politiske systemet som gjennomføres i høstsemesteret (se «Arbeidskrav»). Hver student velger en selvstendig individuell problemstilling. Oppgaven skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen leveres det en omarbeidet versjon av individuell fordypningsoppgave. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må helt ny oppgave leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
A - F
Sensorordning
Fordypningsoppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.