EPN

TOSSF1100 Fagdidaktikk og norsk historie, geografi og samfunnskunnskap. Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactics and Norwegian History, Geography and Civics.
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om historiske hovedtrekk i Norge fra den eldste bosetting fram til i dag
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
  • har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
  • kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
  • har innsikt i barns og unges forståelse av faget

Innhold

Temaer i dette emnet:

Å være lærer i samfunnsfag

  • Arbeids- og vurderingsformer i samfunnsfag
  • Undervisning om, for og til demokratisk deltakelse
  • Konkretisering av begreper som toleranse og likeverd
  • Små barn og store spørsmål
  • Læreplananalyse og lærebokvurdering

Norge: Historie, geografi og samfunn

  • Steinalder, vikingtid, middelalder og dansketid
  • Industrialisering og byutvikling
  • Forbruk, økonomi og velstandsutvikling
  • Politisk ideologier og systemer - med særlig vekt på demokrati, menneskerettigheter og det norske politiske systemet fra 1814 til i dag
  • Norge som flerkulturelt samfunn

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuelt reisebrev fra studietur til Maihaugen, Eidsvollsbygningen eller Norsk Folkemuseum, (1000-1500 ord).

Det vil være et alternativt arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjonen.

  • To korte, individuelle skriftlige oppgaver knyttet til ulike temaer i undervisningen (hver på ca. 500 ord)
  • Prosjektorganisert gruppearbeid om det norske politiske systemet. Det vil bli etablert grupper av 3-4 studenter. Arbeidet skal inneholde både et undervisningsopplegg og en IKT-basert presentasjon. Samlet tid til framføring: 35 minutter. Mer detaljerte krav til prosjektarbeidet vil bli lagt ut på den digitale læringsplattformen.

For å få avlegge eksamen i emne 1 må alle arbeidskrav være bestått. I tillegg må studenten ha hatt minimum 80 % deltakelse på ordinær undervisning og deltatt i alle faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 3000 ord).

Fordypningsoppgaven er en individuell hjemmeoppgave som skal bygge på prosjektarbeidet om det norske politiske systemet som gjennomføres i høstsemesteret (se «Arbeidskrav»). Hver student velger en selvstendig individuell problemstilling. Oppgaven skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver.  Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny/utsatt eksamen leveres det en omarbeidet versjon av individuell fordypningsoppgave. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må helt ny oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Fordypningsoppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.