Programplaner og emneplaner - Student
TOSRL1200 Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hindusimen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
- har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
- har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
- har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
- har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
- har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
- har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
- kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
- kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- kan lede forskjellige typer samtale
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
- har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene.
Innhold
Se fagplanen
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret:
- Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
- Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- 10%.
- Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
A - F
Sensorordning
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.