EPN

TOSRL1200 Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid Emneplan

Engelsk emnenavn
Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hindusimen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
  • har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger 
  • har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
  • har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
  • har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
  • har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
  • har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
  • kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
  • kan lede forskjellige typer samtale
  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
  • har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene.

Innhold

Se fagplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret:

  • Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- 10%.
  • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen, inkludert ekskursjoner.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.