Programplaner og emneplaner - Student
TOSRL1200 Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, religiøst mangfold i fortid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    Learning outcomesEtter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kunnskap om mangfold i religiøs tro og praksis i hinduismen, buddhismen, sikhismen og nyreligiøsitet
- har kunnskap om hellige tekster fra flere religioner: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
- har kunnskap om religiøst mangfold i Norge i fortid og nåtid, blant annet kunnskap om samisk religion og nyreligiøsitet
- har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
- har kunnskap om hva religiøse seremonier og høgtider har å si for barn og unge
- har kunnskap om sekulære seremonier knyttet til ulike livsfaser
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk
- har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisningen i RLE
 Ferdigheter Studenten - kan gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
- kan vurdere språk og innhold i lærebøker og andre læremidler i forhold til elever som har et annet morsmål enn norsk
- kan bruke tospråklighet på en måte som fremmer læring og forståelse
- kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- kan lede forskjellige typer samtale
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
 Generell kompetanse Studenten - har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
- har et bevisst forhold til tospråklighet som en verdi og en ressurs for elevenes læring og et godt samarbeid med hjemmene
 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges i vårsemesteret: - Prosjektarbeid i gruppe, med fagdidaktisk orientering. Presentasjon av et metodisk opplegg som kan prøves ut i en praksisperiode. Omfang: 15-20 minutter.
- Et refleksjonsnotat knyttet til mulige utfordringer for en KRLE-lærer i en flerkulturell kontekst, omfang 800 ord +/- ti prosent.
- Deltakelse i minst 80 prosent av undervisningen, inkludert ekskursjoner.
 Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk. 
- 
    AssessmentEksamen i vårsemesteret (15 studiepoeng) Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i pensum fra emne 1 og 2. Omfang: ca. 25 minutter. Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Karakterskala Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Ny/ utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Pensum i emne 2 Omtrent 780 sider. Med forbehold om endringer. Denne listen omfatter pensum og pensumbøkene i RLE. Der det står enten - eller kan du velge mellom likeverdige alternativer. Litteratur merket med F ligger i tekstarkiv på Fronter. Læreplaner Generell del av Kunnskapsløftet (LK06). Læreplan 2008 i Religion, Livssyn og Etikk. F Fagdidaktikk (ca. 145 sider) Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2009: Religions- og livssynsdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 8. Omfang ca. 62 sider Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2 og 3. Omfang ca. 60 sider Børresen, Beate m. fl. 2012: Muntlig kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7: Samtale. Omfang 23 sider.F Hinduisme og buddhisme. Livssyn med vekt på humanisme (ca. 220 sider) Enten: Eidhamar, Levi Geir (red.) 2004: Religioner og livssyn . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene om hinduisme og buddhisme. Omfang ca. 100 sider Eller: Neegaard, Gunnar (red.) 2006: Logos og Dharma. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene om hinduisme og buddhisme. Omfang ca. 103 sider Per Anders Aas: Humanisme. Pax forlag, Kapitlene 1, 4 (fra side 129) og 6 (side199-200). Omfang ca. 60 sider. Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen, 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg . Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 4 og 5. Omfang ca. 60 sider Etikk og filosofi (ca. 324 sider) Børresen, Beate og Malmhester, Bo 2008: Filosofere i barnehagen. Kapittel 2. Omfang 10 sider. F Børresen, Beate 2009: «Å kunne uttrykke seg muntlig» med filosofi som utgangspunkt. Omfang 15 sider. F Ohlsson, Ragnar 1999: Farorna med filosofi med barn. Seminarinnlegg. Omfang 9 sider. F Leer-Salvesen, Paul m. fl. 2007: Den Andre. Etikk og filosofi i skolen . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene 1-2 og 4-15. Omfang 250 sider Per Anders Aas 2011: Humanisme , Oslo: Pax forlag. Kapittel 2. Omfang 40 sider. Kildetekster (ca. 100 sider) Verdenserklæringen om menneskerettighetene . F (http://www.fn.no/erklaeringer_og_konvensjoner/menneskerettigheter/verdenserklaeringen_om_menneskerettighetene) FNs barnekonvensjon . F(http://www.fn.no/erklaeringer_og_konvensjoner/barnerettigheter/fns_konvensjon_om_barnets_rettigheter) ILO- konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater . F (http://www.fn.no/ilo/ilo_informasjon/konvensjoner/urbefolkninger/konvensjon_nr_169_om_urbefolkninger_og_stammefolk_i_selvstendige_stater) Norsk humanistiskmanifest 2006. http://www.human.no/Humanisme/Hva-er-humanisme/ F Melsom, Kaja 2007: Uvitenhetens ideal. Omfang 5 sider. F Norman, Richard 2007: Humanisme. Omfang 13 sider. F Fra Bhagavadgita og andre hinduistiske tekster . Tekstene er: Bhagavadgita 9-11, fortellinger om Krishna, dikt av Mirabai.(ca. 10 sider). F Fra Buddhas fortellinger : F - Tekster fra Buddhacarita :¿Buddhas fødsel¿, ¿Buddha som asket¿, ¿Oppvåkningen.¿
- Tekster fra Mahãvagga , som er en del av Vinaya-Pitaka : ¿De første disiplene¿, ¿Lærens hjul settes i gang¿, ¿Alt brenner¿
- Tekster fra Dhammapada :¿Lykkelig er den¿, ¿Onde og gode tanker¿, ¿Av vennlighet tar hatet slutt¿
 Fra Lotussutraen : F - Lignelsen om den bortkomne sønn.