Programplaner og emneplaner - Student
TOSRL1100 Grunnleggende kultur- og religionsforståelse, fagdidaktikk, jødedom, kristendom, islam, livssyn med vekt på humanismen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Religion, Philosophies of Life and Ethics for Bilingual Teachers
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende kultur- og religionsforståelse
- har kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
- har kunnskap om Bibelen: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger
- har kunnskap om kristendommens historie med vekt på reformasjonen og framover
- har kunnskap om mangfoldet av kristne kirker og trossamfunn, levende tro og praksis, estetiske uttrykk
- har kunnskap om jødedom og islam: historisk bakgrunn, levende tro og praksis, sentrale fortellinger, estetiske uttrykk
- har kunnskap om humanisme som livssyn i historisk og aktuell kontekst
- har kunnskap om humanisme som filosofisk perspektiv
- har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til aktuelle problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- kan sette seg inn i barn og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan reflektere over forholdet mellom familienes, skolens og samfunnets verdier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før innlevering av individuell skriftlig oppgave på slutten av høstsemesteret:
- Muntlig presentasjon i gruppe av et faglig innlegg basert på en ekskursjon til et tros- eller livssynssamfunn. Omfang: 10-15 minutter.
- Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat knyttet til undervisningen, omfang 400 ord +/- ti prosent.
- Deltakelse i minst 80 prosent av undervisningen, inkludert ekskursjoner.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.
Vurdering og eksamen
Eksamen i høstsemesteret (15 studiepoeng)
Individuell, skriftlig oppgave. Denne leveres i slutten av første semester. Omfang: fem til åtte sider (ca. 3000 ord). Studentene velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Det gis individuell veiledning i forbindelse med oppgaven; det arrangeres et veiledningsseminar. Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.
Karakterskala
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Ny/ utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen leveres det en omarbeidet versjon av individuell, skriftlig oppgave. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må helt ny oppgave leveres.
Pensum i emne 1
Omtrent 1160 sider. Med forbehold om endringer.
Denne listen omfatter pensum og pensumbøkene i RLE. Der det står enten - eller kan du velge mellom likeverdige alternativer. Litteratur merket med F ligger i tekstarkiv på Fronter.
Rammedokumenter som forutsettes kjent
Generell del av Kunnskapsløftet (LK06).
Læreplan 2008 i Religion, Livssyn og Etikk. F
Grunnleggende kultur- og religionsforståelse (ca. 206 sider)
Gilhus, Ingvild Sælid og Lisbeth Mikaelsson, 2007: Hva er religion , Oslo: Universitetsforlaget. Omfang ca. 130 sider.
Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 10. Omfang ca. 76 sider
Fagdidaktikk (ca. 100 sider)
Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2009: Religions- og livssynsdidaktikk . Bergen: Høyskoleforlaget. Kapittel 1-3 og 5-7. Omfang ca. 60 sider
Børresen, Beate 1997: Høytider og høytidsfeiring . Oslo: Tano Aschehoug: s 9-25.
Omfang ca. 15 sider.
Winje, Geir, 2014: «Grunnleggende ferdigheter i religion, livssyn og etikk (RLE)» i Skovholt,
Karianne (red.), 2014: Innføring i grunnleggende ferdigheter, Cappelen Damm.
Berg, Mari Ann, 2009: Å kunne regne i religion, livssyn og etikk i Traavik m.fl. 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag . Oslo: Universitetsforlaget. Omfang 14 sider. F
Kristendom (ca. 520 sider)
Kvalvaag, Robert, 2003: Fra Moses til Marley . Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3, 6, 7og 9. Omfang ca. 101 sider. Kapittel 3,6 og 7 dekker også pensum i jødedom.
Sødal, Helje K. (red.), 2004: Kristendommen 1. Bibelen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15. Omfang ca. 135 sider
Rasmussen, Tarald og Einar Thomassen, 2002: Kristendommen. En historisk innføring , 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 5 (s. 117-137), kap. 6 (s. 149-167), kap. 8 (s. 193-219), kap. 11 og kap. 12 (s. 263-306). Omfang ca. 120 sider
Moxnes, Halvor, 2006: Hva er kristendom, Oslo: Universitetsforlaget. Omfang ca. 140 sider
Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg fra kapittel 7. Omfang ca. 25 sider
Jødedom og islam (ca. 180 sider)
Enten:
Eidhamar, Levi Geir (red.) 2004: Religioner og livssyn . Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapitlene om jødedom og islam. Omfang ca. 100 sider.
Eller:
Neegaard, Gunnar (red.) 2006: Logos og Dharma. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene om jødedom (minus s 52-58, 60-61, 85-86 og 99-100) og islam. Omfang ca. 93 sider.
Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen, 2011: I begynnelsen var fortellingen, 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg fra kap 6 og 8. Omfang ca. 80 sider
Kildetekster (ca. 160 s.)
Tanak/ Det gamle testamente (ca. 55 sider)
1. Mosebok (alle kapitler minus kap. 5-10, kap. 19-20, kap. 23-36); 2. Mosebok, kap. 1 - 20; Jesaja kap. 52,13 - 53,12
Det nye testamente (ca. 54 sider)
Matteusevangeliet, kap. 1, 2, 5, 6 og 7, Hele Lukasevangeliet Johannes Åpenbaring, kap. 21
Kristne bekjennelsesskrifter (ca. 1 side) Den apostoliske trosbekjennelsen. F
Koranen (ca. 20 sider) Et utvalg tekster. F
Tekster fra De rettvises hager og fra Rumi (ca 5 sider) F