Programplaner og emneplaner - Student
TOSNA1100 Naturfag 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 1
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Forkunnskapskrav
Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.
Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.;
Læringsutbytte
- Teorier, modeller og metoder i veiledningen
- Kommunikasjon og relasjoner i veiledning;
- Profesjonsutvikling og refleksjon i barnehagen;
- Praksislærer som barnehagelærerutdanner og barnehagen som læringsarena
- Etikk, makt og kontroll
- Veiledning og vurdering;
- Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning;
Innhold
Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.
Hovedtemaer:
- Jorda, planeten som ble levende I
- Kjemi
- Fysikk
- Naturfagdidaktikk 1
Oversikt over hovedtemaene:
Jorda, planeten som ble levende 1
Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.
- Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer
- Læring av økologiske begreper
- Feltarbeid i naturfag med elever
- Det biologiske mangfoldet, artskunnskap
- "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
- Kretsløp i naturen
- Vær
Kjemi
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Kjemi i skolen og kjemididaktikk
- Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
- Om praktisk arbeid i kjemi
- Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
- Grunnstoffene og periodesystemet
- Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
- Generelt om kjemiske reaksjoner
- Hovedtyper av kjemiske reaksjoner
Fysikk
Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper som brukes om
- Vann, luft, lyd og lys
- Vårt solsystem
- Elektrisitet
- Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
- Om praktisk arbeid i fysikk
Naturfagdidaktikk I
Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.
- Begynneropplæring i naturfag
- Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen
- Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag
- Modeller i naturfag
- Grunnleggende ferdigheter i naturfag
- "Naturfagspråket" og begrepslæring i naturfag
- Hverdagsforestillinger i naturfag
- Naturfag i den flerkulturelle skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:
I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1:
- Presentasjon av rapport feltarbeid, omfang inntil 20 minutter
- Artsprøve (ca. 15 minutter)
I hovedtemaet Kjemi:
- Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter)
- Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (2 timer)
I hovedtemaet Fysikk:
- Gruppepresentasjon (30 minutter)
- Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedtemaet Feltarbeid:
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid
I hovedtemaet Fysikk:
- Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk
Vurdering og eksamen
4 timers skriftlig eksamen under tilsyn. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler
Vurderingsuttrykk
A - F
Sensorordning
Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur