EPN

TOSNA1100 Naturfag 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • har kjennskap til naturlige og menneskeskapte faktorer som former populasjoner, biotoper og økosystemer, og kan ta utgangspunkt i lokale eksempler
  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kunnskaper om grunnleggende elektrisitet og magnetisme, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Innhold

Emne 1 er delt i fire hovedtemaer. Temaene må sees i sammenheng, det kan trekkes tråder mellom arbeidet i de ulike temaene. Naturfaget som helhet danner en forståelse av sammenhengene i naturen og oppbyggingen av jorda og universet.

 

Hovedtemaer:

  • Jorda, planeten som ble levende I
  • Kjemi
  • Fysikk
  • Naturfagdidaktikk 1

 

Oversikt over hovedtemaene:

Jorda, planeten som ble levende 1

Temaet omfatter noe geofag og deler av biologien, med vekt på økologi og artskunnskap. I tillegg har vi et miljøfokus på begrepet "bærekraftig utvikling". Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid og biologi- og geofag.

  • Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer
  • Læring av økologiske begreper
  • Feltarbeid i naturfag med elever
  • Det biologiske mangfoldet, artskunnskap
  • "Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • Kretsløp i naturen
  • Vær

 

Kjemi

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Kjemi i skolen og kjemididaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer
  • Om praktisk arbeid i kjemi
  • Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer
  • Grunnstoffene og periodesystemet
  • Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller
  • Generelt om kjemiske reaksjoner
  • Hovedtyper av kjemiske reaksjoner

 

Fysikk

Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om
    • Vann, luft, lyd og lys
    • Vårt solsystem
    • Elektrisitet
  • Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
  • Om praktisk arbeid i fysikk

 

Naturfagdidaktikk I

Temaet er fagovergripende og er fordelt mellom emne 1 og emne 2. Deler av det vil også gjennomsyre de andre emnene. I tillegg går vi mer spesielt inn i den delen av naturfagdidaktikken som er generell for alle deler av naturfagene.

  • Begynneropplæring i naturfag
  • Skolefaget naturfag; begrunnelser for fagets plass i skolen
  • Naturfagutstyr og varierte undervisningsmetoder i naturfag
  • Modeller i naturfag
  • Grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • "Naturfagspråket" og begrepslæring i naturfag
  • Hverdagsforestillinger i naturfag
  • Naturfag i den flerkulturelle skolen

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Naturfag 1, emne 1, avlegges:

 

I hovedtemaet Jorda, planeten som ble levende 1:

  • Presentasjon av rapport feltarbeid, omfang inntil 20 minutter
  • Artsprøve (ca. 15 minutter)

 

I hovedtemaet Kjemi:

  • Praktisk prøve i laboratorieteknikker (20 minutter)
  • Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (2 timer)

 

I hovedtemaet Fysikk:

  • Gruppepresentasjon (30 minutter)
  • Forsøk med individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %)

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

 

I hovedtemaet Feltarbeid:

  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid

 

I hovedtemaet Fysikk:

  • Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk

Vurdering og eksamen

4 timers skriftlig eksamen under tilsyn. Alle hovedtemaene må være vurdert til bestått for å bestå eksamen.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Skriftlig eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur